بیمارستان رسول اکرم تهران آتش گرفت

به‌گفته سخنگوی اورژانس تمامی بیمارانی که در طبقات بالای بیمارستان بوده‌اند دچار دودگرفتگی شده‌اند

بخشی از بیمارستان رسول اکرم تهران در عصر روز یک‌شنبه، ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱، دچار آتش‌سوزی شد و شماری از بیماران و مراجعه کنندگان در داخل این بیمارستان محبوس شدند.

تصاویر این آتش‌سوزی، حاکی از آن است که بخشی از ساختمان بیمارستان رسول اکرم، واقع در خیابان ستارخان تهران، دچار آتش‌سوزی شده است و حجم قابل توجهی دود از داخل این ساختمان بیرون می‌آید.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در اولین دقایق وقوع این آتش‌سوزی گفت پس از آنکه وقوع حریق در بیمارستان حضرت رسول اکرم، واقع در خیابان ستارخان، به سازمان اطلاع داده شد، بلافاصله نیروهای امدادی به این بیمارستان اعزام شدند. ملکی در شامگاه یک‌شنبه ضمن ارائه جزییاتی از عملیات نیروهای آتش‌نشانی در مهار حریق بیمارستان رسول اکرم، گفت که آتش‌سوزی در طبقه سوم ساختمان هفت طبقه بیمارستان رسول اکرم رخ داد و وقتی نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیدند سالن همایش واقع در این طبقه که نمای داخلی آن از چوب ساخته شده بود، کاملا شعله‌ور بود.

سخنگوی آتش‌نشانی همچنین افزود: «نیروهای آتش‌نشانی و امدادگران حدود ١۴٠ نفر از بیماران که برخی روی تخت و ویلچر بودند را از محل آتش‌سوزی در طبقه سوم این بیمارستان خارج کرده و به محل امن منتقل کردند.» ملکی با اشاره به اینکه تعدادی از همراهان بیماران خودشان از داخل بیمارستان خارج شده بودند و کادر درمان نیز نفراتی را در ابتدا خارج کرده بودند، گفت: «در مجموع حدود ۱۵۰ بیمار و ۵۰ نفر از همراهان بیماران در جریان این آتش‌سوزی به سلامت از ساختمان خارج شدند و بیماران داخل ساختمان نیز در حال حاضر تحت نظارت ماموران هستند.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، نیز از اعزام نیروهای اورژانس به محل وقوع این آتش‌سوزی در بیمارستان رسول اکرم تهران خبر داد.

خالدی در آخرین اظهارنظر در مورد جزئیات این حادثه به خبرگزاری مهر گفت:«آتش‌سوزی در طبقه اول، که مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سر و گردن این بیمارستان در آن واقع شده، رخ داده است.» او همچنین در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که «متاسفانه تمامی بیمارانی که در طبقات بالایی قرار داشتند، دچار دود گرفتگی شده‌اند.»

بنابر اعلام آتش‌نشانی تهران، نیروهای چهار ایستگاه آتش‌نشانی از مناطق مجاور برای مهار حریق و نجات افراد محبوس شده به بیمارستان رسول اکرم اعزام شده‌اند.

به گفته جلال ملکی نیروهای آتش‌نشان پس از حضور در محل آتش‌سوزی، تعداد زیادی از افراد محبوس را از داخل این بیمارستان خارج کردند و توانستند از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

ملکی افزود که آتش‌نشان‌ها پس از کنترل حریق، در حال تخلیه دود از داخل ساختمان بیمارستان رسول اکرم هستند.

سخنگوی آتش‌نشانی تاکنون توضیحی درباره میزان خسارت این آتش‌سوزی و آسیب‌های جانی احتمالی در جریان وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان رسول اکرم تهران ارائه نکرد.

در دو سال گذشته چندین‌ مرتبه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در تهران دچار آتش‌سوزی شده‌اند که فجیع‌ترین آن آتش‌سوزی و انفجار در کلینیک سینا مهر(سینا اطهر) در دهم تیر ماه سال ۱۳۹۹ است.

بنابر اعلام مقام‌های رسمی، در جریان انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر در تجریش، ۱۹ نفر، که پانزده نفر آن‌ها زن و چهار نفرشان مرد بودند، جان‌شان را از دست دادند.

بر اساس گفته‌های معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق آتش‌نشانی تهران، در جریان بازدید از  ۷۰۲ بیمارستان، مرکز درمانی و کلینیک در تهران در دو سال گذشته، بسیاری از این مراکز اخطار دریافت کرده‌اند و دست‌کم ۱۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت نا ایمن و پرخطر هستند.

ساختمان‌های ناایمن و پرخطر یکی از بحران‌های زیرساختی در ایران است که به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فساد و مصون ماندن از رعایت نکردن استانداردها و الزام‌های قانونی، منجر به وقوع حوادث و در مواردی فجایعی در تهران و دیگر شهرهای ایران شده‌اند.

ساختمان متروپل آبادان که دوم خرداد ماه در اثر فرو ریختن آن ده‌ها نفر جان باختند و شماری دیگر مجروح شدند یک نمونه از ساختمان‌های نوساز اما ناایمن و پرخطر بود که بر بستر فساد مقام‌های حکومتی و محلی بنا شده بود و به فاجعه و مرگ ده‌ها نفر منجر شد.