اشرف غنی از جهان اسلام می‌خواهد مسیر مثبت را با طالبان شریک شوند

رئیس جمهوری فراری افغانستان گفت کسانی که ادعای رهبری دارند از تکرار تاریخ جلوگیری کنند

اشرف غنی که با حمدالله محب، فضل فضلی و شماری از دیگر اعضای دیگر کابینه از افغانستان فرار کرد، اکنون در امارات متحده عربی است- Facebook/ @Ashraf Ghani

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری فراری افغانستان، در یک پیام صوتی که به مناسبت فرارسیدن عید قربان منتشر کرد، گفت جهان اسلام در حال حرکت در یک مسیر درست است و از جهان اسلام خواست این مسیر مثبت را با طالبان شریک شوند. او گفت که جهان اسلام باید ضمن صحبت با طالبان، آنان را متوجه اصول و قواعد اسلامی کند. اشرف غنی عید را تبریک گفت و ضمن تاکید بر آموزش دختران در افغانستان، از تاکید پیامبر اسلام بر آموزش یاد کرد.

اشرف غنی ۱۰ ماه پیش از افغانستان فرار کرد و افراد بسیاری، فرار او را علت اصلی سقوط نظام جمهوری در کشور می‌دانند. او در این پیام جمله‌ای را که در بسیاری از سخنرانی‌هایش در کابل می‌گفت بیان کرد: «یک دختر باسواد پنج نسل را تغییر می‌دهد، اما یک مرد باسواد یک نسل را». اشرف غنی در این پیام که جمعه شب ۱۷ تیرماه در صفحه فیس‌بوکش منتشر شد، انفجار و انتحار را «بدعت خواند و تاکید کرد که این بدعت‌ها باید پایان یابد». در حالی که طالبان در ۲۰ سال گذشته صدها حمله‌ انتحاری و انفجاری را در افغانستان راه‌اندازی کردند و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله (کشور) طالبان این حمله‌ها را افتخار جنگجویان این گروه می‌داند، اشرف غنی گفت خشونت‌، ثبات را د‌رافغانستان تامین نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اصول اساسی اسلام را پنج اصل خواند که شامل حفظ دین، زندگی، مال، جامعه و منطق است. اشرف غنی بر حفاظت از بیت‌المال تاکید کرد و با اشاره به صادرات زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان، گفت این وحشتناک است که مردم افغانستان در فقر به‌سر ببرند، اما دارایی‌های این کشور در ازای پولی که روزبه‌روز ارزش خود را از دست می‌دهد صادر ‌شود.

اشرف غنی در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ با شماری از اعضای کابینه‌اش که نزدیک‌ترین افرادش بودند از افغانستان فرار کرد و این کار او سبب فروپاشی نظام جمهوری در کشور شد. او مشکلات افغانستان را بی‌شمار خواند و گفت این مشکلات بدون فکر سالم و حکومتی که در خدمت مردم باشد حل نخواهد شد. او گفت تاریخ علم عبرت است و تمام مردم افغانستان، سیاستمداران و آنانی که ادعای رهبری می‌کنند باید از تکرار تاریخ جلوگیری کنند.

اشرف غنی پس از فرار از افغانستان به امارات متحده عربی رفت و در همان‌جا زندگی می‌کند. او و نزدیکانش به معامله با طالبان، به‌ویژه شبکه حقانی و خارج کردن میلیون‌ها دلار پول از افغانستان متهم‌اند.