سناتور جمهوری‌خواه: لغو تحریم‌ها به افزایش تروریسم حکومت ایران منجر می‌شود

«در حالی که بایدن تلاش می‌کند تا هر چه سریع‌تر به برجام برگردد، دولت ایران به بی‌ثبات کردن خاورمیانه و غرق کردن این منطقه در سلاح‌های غیرقانونی ادامه می‌دهد»

حوثی‌های یمن پیش‌تر در حمله به مواضع عربستان سعودی و امارات متحده عربی از موشک‌های ساخت ایران استفاده کرده بودند -- MANDEL NGAN / AFP

یک روز پس از انتشار خبر توقیف محموله‌ای از موشک‌های زمین به‌هوا و موتورهای موشک کروز به‌وسیله نیروی دریایی بریتانیا در دریای عمان، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در حساب کاربری توییترش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

سناتور ریش در این توییت نوشت در حالی که دولت بایدن تلاش می‌کند تا هر چه سریع‌تر به قرارداد برجام برگردد، دولت ایران «به بی‌ثبات کردن خاورمیانه و غرق کردن این منطقه در سلاح‌های غیرقانونی ادامه می‌دهد.» ریش در ادامه این توییت تاکید کرد که «لغو تحریم‌های آمریکا تنها به افزایش تروریسم [حکومت] ایران کمک خواهد کرد.»

یک کشتی نیروی دریایی بریتانیا در روز پنجشنبه، ۷ ژوییه ۲۰۲۲، یک محموله موشک‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران را در دریای عمان توقیف کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده محموله مورد نظر قرار بود به‌دست شبه‌نظامی‌های حوثی برسد و بار دیگر نشان می‌دهد که حکومت ایران از حوثی‌های یمن حمایت نظامی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که توقیف این محموله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همچنان، و حتی پس از برقراری آتش‌بس در یمن، در پی آن است تا، به‌واسطه قاچاق سلاح‌های پیشرفته در خلیج فارس، نیروهای شیعه‌مذهب حوثی را علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مسلح کند.

وبسایت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نیز در روز هفتم ژوییه نوشت که عملیات نیروی دریایی ارتش بریتانیا در توقیف این محموله با پشتیبانی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا صورت گرفته است. برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا، نیز ضمن اشاره به این نکته که رابطه ارتش‌های آمریکا و بریتانیا یک رابطه راهبردی چندین دهه‌ای است، گفت ادامه همکاری میان این دو ارتش در خاورمیانه در جهت تقویت «امنیت و ثبات» این منطقه قرار دارد.

نیروی دریایی بریتانیا همچنین در ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که حوثی‌ها در حمله به مواضع عربستان سعودی از موشک‌های کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند. در کنار این موضوع، حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی ابوظبی، که در ماه ژانویه ۲۰۲۲ صورت گرفت و سه کشته بر جا گذاشت، نیز به‌وسیله همین موشک‌های کروز ساخت حکومت ایران انجام شده بود.