کسب‌وکارهای مکه پس از دوران رکود ناشی از کرونا بار دیگر رونق می‌گیرند

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰ میلیون نفر به شهرهای مذهبی عربستان از جمله مکه و مدینه سفر کنند

ورود زائران به عربستان سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار به بخش گردشگری عربستان اضافه می‌کند - AFP

عبدالله مخلفی در مکه سجاده‌ می‌فروشد. در روزهایی که مقدس‌ترین شهر مسلمانان برای پذیرایی از بیشترین تعداد زائران بعد از همه‌گیری کووید-۱۹ آماده شده، عبدالله ۳۰ ساله در مغازه‌اش با خوشحالی فریاد می‌زند: «کسب‌وکار دوباره رونق گرفته است.»

به گزارش العربیه، گسترش جهانی ویروس کرونا و محدودیت شدید عربستان برای ورود زائران به این کشور که دو سال طول کشید، مغازه‌ها و هتل‌های سراسر مکه را خالی از مسافر کرد. با این حال، در روزهای اخیر، صاحبان مشاغل در عربستان سعودی امیدوارند ورود صدها هزار زائر به کسب‌وکار آن‌ها جانی تازه ببخشد.

با مجوز مقام‌های عربستان سعودی، در مراسم حج ۲۰۲۲ یک میلیون نفر شرکت خواهند کرد که از این تعداد، ۸۵۰ هزار زائر خارجی‌اند. 

در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند. یک سال پس از آن، با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، ورود خارجی‌ها به عربستان ممنوع شد و تعداد کل زائران حج به ۱۰ هزار نفر رسید. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ هزار نفر از ساکنان کاملا واکسینه‌شده عربستان سعودی افزایش یافت.

مراسم حج تمتع که دست‌کم پنج هزار دلار برای هر نفر هزینه دارد و همچنین زیارت عمره که در روزهای دیگر سال انجام می‌شود، برای عربستان سعودی درآمد قابل توجهی به همراه می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمار منتشرشده، ورود زائران به عربستان سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار به بخش گردشگری عربستان اضافه می‌کند. ورود این مسافران به‌ویژه در شهر مهمی مانند مکه عامل شکوفایی اقتصادی است.

در سال‌های اخیر، فعالیت‌های بسیاری در زمینه ساخت‌وساز در مکه جریان داشت که ارمغان آن برای این شهر و مسافرانش مراکز خرید جدید، ساختمان‌ها و هتل‌های مجلل بود. برخی از این ساختمان‌ها چشم‌اندازی فوق‌العاده‌ به کعبه دارند؛ سازه‌ای مقدس در مرکز مسجدالحرام که مسلمانان تمام جهان به سمت آن نماز می‌خوانند.

با این حال این پروژه‌ها در طول سال‌های همه‌گیری، بدون مشتری ماندند و به مکان‌هایی متروکه تبدیل شدند؛ اما بالاخره شهر دو میلیونی مکه دوباره با حضور گسترده حج‌گزاران سفیدپوش، از غوغا و شوروحال مسافران برای اقامت و خرید سوغاتی پر شد.

امین، صاحب یک مغازه عطرسازی، با ابراز خوشحالی از حضور زائران در مکه می‌گوید که زیان‌های امسالش قابل جبران است. او تاکید می‌کند: «بین امسال و سال‌های گذشته تفاوت زیادی وجود دارد. امسال حضور زائران زیادی را شاهدیم که شکوه و عظمت را به مسجدالحرام بازمی‌گردانند. ضررهای اقتصادی ما در سال‌های گذشته چشمگیر بود اما خوشحالیم که با حضور مسافران اوضاع رو به بهبودی است.»

عربستان سعودی در مقام بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در تلاش است تا بر اساس برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود، به اقتصاد این کشور تنوع و رونق ببخشد.

اوایل ماه مه ۲۰۲۲، عربستان سعودی سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی در یک دهه گذشته را گزارش کرد؛ زیرا رشد بهای نفت ناشی از تحولات جهانی در سه ماهه اول ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ به افزایش ۹.۶ درصدی درآمد این کشور منجر شد. در همین حال، صندوق بین‌المللی پول هم در ماه آوریل اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷.۶ درصد رشد کند.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، نیز ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت که هدف فعلی عربستان این است که امسال بتواند گردشگری خارجی را سه‌برابر کند. انتظار می‌رود از ۱۰۰ میلیون گردشگر خارجی و داخلی که برای سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری شده‌اند، ۳۰ میلیون نفر به شهرهای مذهبی و به‌ویژه مکه و مدینه، سفر کنند.

بیشتر از جهان