قتل مرموز و خودکشی چهار زن طی دو روز در استان‌های شمال، جنوب و غرب

این زنان در تخار، هرات، و ارزگان خودکشی کردند یا کشته شدند

با تسلط طالبان بر افغانستان آمار خودکشی زنان و خشونت‌های خانوادگی در این کشور افزایش یافته است-  عکس از AFP/Wakil Kohsar

منابع محلی در استان تخار واقع در شمال افغانستان از مرگ سه زن در این استان خبر داده‌اند. به گفته این منابع، یکی از خانواده‌ها در شهرستان کلفگان تخار یکشنبه شب جسد دختر جوانشان را که نامزد داشت، پیدا کردند. ظاهرا این دختر جوان با نامزدش اختلاف داشته و یکی مسئولان شهرستان کلفگان هم گفته که او با خوردن قرص خودکشی کرده اما منابع محلی به نقل از نزدیکان این زن جوان، گفتند که او کشته شده است.

به گفته این منابع، نامزد این زن یک روز پیش از این رویداد با جوانی که از رابطه عاشقانه‌اش با این زن دم می‌زده، درگیر شده است. پس از این درگیری، مرد جوان به خانه نامزدش می‌رود و با او درگیر می‌شود و ساعتی بعد خبر می‌رسد که این زن مرده است.

طالبان در استان تخار اینک هر دو مرد را به اتهام قتل این دختر جوان بازداشت کرده‌اند.

هفته گذشته هم یک دختر ۱۴ ساله پس از درگیری با نامزدش، با سلاح کمری به سر خود شلیک کرد و به زندگی‌اش پایان داد. منابع محلی می‌گویند که او در نزدیکی مسجد لعل محمد زرقاوی شهرستان اشکمش اقدام به خودکشی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال گزارش‌هایی هم از قتل یک زن در هرات به دست همسرش و خودکشی یک زن جوان در شهرستان دهراوود ارزگان وجود دارد. اما به دلیل دشواری دسترسی به منابع و رواج خشونت‌های خانوادگی علیه زنان روشن نیست که آیا این زنان خودکشی کرده‌اند یا نزدیکانشان آن‌ها را کشته‌اند.

در بسیاری موارد، خانواده‌های این زنان به علت آنکه قتل‌ها را ناموسی می‌دانند، خواهان پیگرد قانونی نیستند و اصولا چنین مواردی را به نهادهای قضایی گزارش نمی‌کنند.

خشونت‌های خانوادگی علیه زنان و دختران در افغانستان همواره وجود داشته و در بسیاری موارد این خشونت‌ها سبب شده است تا زنان خودکشی را تنها راه نجات خود بیابند؛ با این حال پس از تسلط طالبان، در ۱۰ ماه گذشته خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی در این کشور به‌شدت افزایش یافت؛ زیرا قدرت گرفتن طالبان در افغانستان سبب شد تا نهادهای مدافع حقوق زنان و نهادهای مدنی نتوانند فعالیت کنند و از همین رو دیگر حتی از خودکشی‌ها و قتل زنان در این کشور هم آمار درستی در دست نیست.

بیشتر از جهان