اعضای «بی‌تی‌اس» به سربازی می‌روند؟

مجلس کره جنوبی در حال بررسی پیشنهادی است که به این ستاره‌های پاپ کره‌ای اجازه می‌دهد فقط سه هفته آموزش نظامی ببینند

ستاره‌های گروه پاپ بی‌تی‌اس در سطح جهانی شناخته شده‌اند و طرفداران بسیار زیادی دارند - Dong-A Ilbo / AFP

تصمیم غافلگیرکننده گروه پرطرفدار بی‌تی‌اس (BTS) در کره جنوبی برای استراحت و فاصله گرفتن از اجرای زنده، به بحث‌ در مورد خدمت اجباری سربازی در این کشور دامن زد.

به گزارش رویترز، خدمت سربازی در کره جنوبی بسیار چالش‌برانگیز است؛ جایی که همه مردان سالم بین ۱۸ تا ۲۸ سال باید حدود دو سال به عنوان بخشی از نیروهای آماده دفاع این کشور در برابر تهدیدهای کره شمالی خدمت کنند.

در طول سال‌ها، گروه‌های خاصی از پسران در کره جنوبی موفق شدند از سربازی معاف شوند یا آن را برای مدتی مشخص، به تعویق بیندازند یا برای مدت کوتاه‌تری به سربازی بروند. از جمله این گروه‌ها قهرمانانی‌اند که در مسابقات المپیک یا بازی‌های آسیایی مدال کسب کرده‌اند. همچنین نوازندگان و رقصنده‌هایی که در این کشور جوایز مهمی برنده شده‌اند.

بر اساس بازنگری این قانون در سال ۲۰۱۹، ستاره‌های گروه پاپ بی‌تی‌اس که در سطح جهانی شناخته شده‌اند و طرفداران بسیار زیادی دارند، مجاز شدند خدمت سربازی خود را تا ۳۰ سالگی به تعویق بیندازند. در حال حاضر نیز مجلس این کشور در حال بررسی اصلاحیه جدیدی است که به این ستاره‌های «کی پاپ» (K-pop) اجازه می‌دهد فقط سه هفته آموزش نظامی بگذرانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه تصمیم مجلس برای اعضای بی‌تی‌اس و به‌ویژه برای «جین» ۲۹ ساله به عنوان قدیمی‌ترین عضو این گروه، بسیار مهم خواهد بود.

در حالی که شرکت مسئول مدیریت این گروه مدت‌ها است که هفت عضو بی‌تی‌اس را به‌عنوان افرادی مشتاق برای اجرای خدمت سربازی معرفی کرده، گذراندن دو سال خدمت تمام وقت سربازی این افراد به‌شدت در کانون توجه قرار گرفته است.

یون سانگ هیون، نماینده پیشنهادکننده اصلاحیه قانون سربازی برای آموزش سه هفته‌ای به اعضای گروه بی‌تی‌اس، گفت: «برای جین و اعضای گروهش انتظار برای تصمیم‌ مجلس بسیار استرس‌زا است و دلیل اصلی استراحت آن‌ها و فاصله گرفتن از اجرا هم همین است. آن‌ها خستگی را دلیل اصلی عنوان کردند، اما دلیل واقعی فعالیت نکردن آن‌ها، سربازی جین است.»

او بر «قدرت نرم» گروه بی‌تی‌اس که شهرت کره جنوبی در سراسر جهان را به میزان چشمگیری بالا برده است، اشاره کرد.

این نماینده مجلس کره جنوبی تاکید کرد: « این موضوع باید هنگام بررسی خدمت سربازی آن‌ها در نظر گرفته شود. جوانان گروه بی‌تی‌اس کاری کرده‌اند که اجرای آن به بیش از یک هزار دیپلمات نیاز داشت.»

بی‌تی‌اس از زمان اولین حضور خود در سال ۲۰۱۳، با به راه انداختن کارزارهایی اجتماعی با هدف توانمندسازی جوانان به محبوبیتی جهانی دست یافت. آن‌ها اولین گروه آسیایی بودند که سال ۲۰۲۱ در جوایز موسیقی آمریکا بهترین هنرمند سال شناخته شدند. اعضای این گروه پاپ کره‌ای در ماه مه نیز با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید ملاقات کردند تا درباره جنایات ناشی از نفرت‌پراکنی علیه آسیایی‌ها گفت‌وگو کنند.

نظرسنجی گالوپ در ماه آوریل نشان داد که نزدیک به ۶۰ درصد از مردم کره جنوبی از لایحه معافیت ستاره‌های «کی پاپ» از خدمت کامل سربازی حمایت می‌کنند و تنها ۳۳ درصد مخالف آن‌اند.

کی پاپ تنها گروهی نیست که به تغییر قوانین سربازی در کره جنوبی امیدوار است. اعضای دولت رئیس‌جمهوری جدید این کشور معافیت‌ برخی از مهندسان و محققان کامپیوتر و سایر فناوری‌ها را نیز بررسی می‌کنند. با این حال، این تصمیم مخالفانی نیز دارد. یک مقام وزارت دفاع به الزام رعایت قانون اساسی برای همه شهروندان برای انجام وظیفه در دفاع از کشور اشاره کرد.

برخی از مردم کره نیز با مقایسه قهرمانان المپیک و اعضای این گروه موسیقی در معافیت از سربازی می‌گویند: «بازی‌های المپیک رویدادهای ملی‌اند که در آن، همه کره‌ای‌ها یک تیم را تشویق می‌کنند؛ اما همه طرفدار بی‌تی‌اس نیستند. بسیاری از مردم به آن‌ها علاقه‌ای ندارند و این کار نوعی تبعیض است.»

بیشتر از جهان