مهاجمان مسلح به دو اتوبوس حامل نظامیان طالبان در هرات حمله کردند

در این حمله، شماری از نظامیان طالبان کشته یا زخمی شدند

در این حادثه، تعدادی از دختران دانش‌آموز نیز تیر خورده و زخمی شده‌اند-عکس:kabulnewstv/Twitter@

تعدادی مهاجم مسلح حوالی ساعت ۷ صبح دوشنبه، ۱۳ تیر، در دو منطقه شهر هرات به اتوبوس‌های حامل افسران نظامی طالبان در این شهر واقع در غرب افغانستان، حمله کردند. شاهدان عینی می‌گویند حمله اول در منطقه «پوسته نمبریک» ناحیه چهارم شهر هرات و در کنار یک مدرسه دخترانه رخ داده است.

گفته می‌شود مهاجمان دو موتورسوار بودند که ابتدا به یک اتوبوس حامل افسران نظامی طالبان تیراندازی کردند و سپس به سمت اتوبوس نارنجک انداختند.

بشیر علی، یکی از خبرنگاران محلی هرات، در فیس‌بوک نوشت که درگیری درست زمانی رخ داد که دختران دانش‌آموز در حال ورود به مدرسه خود بودند. او افزود که زخمیان این حادثه اکثرا افراد غیرنظامی‌اند. یک شاهد عینی دیگر نیز به شرط حفظ نام، به ایندیپندنت فارسی گفت که در این حادثه، تعدادی از دختران دانش‌آموز هم تیر خورده‌اند. 

آموزش و پرورش هرات زخمی شدن تعدادی از دختران دانش‌آموز در این حادثه را تایید می‌کند اما از ارائه آمار قربانیان سر باز می‌زند.

در حمله دوم که هم‌زمان با حمله اول و در فاصله دو کیلومتری آن انجام شد، یک خودرو حامل اعضای نیروی هوایی طالبان هدف گرفته شد. شاهدان عینی می‌گویند این حادثه نیز تلفاتی داشته است. به گفته منابع محلی وابسته به طالبان در هرات، در اثر درگیری میان مهاجمان مسلح و نیروهای طالبان، یکی از مهاجمان کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاه محمود رسولی، سخنگوی پلیس هرات، در پیامی که برای رسانه‌های محلی این شهر فرستاد، اعلام کرد که در این حادثه، یک مهاجم مسلح کشته شد اما به نیروهای نظامی و غیرنظامیان آسیبی وارد نشد. این در حالی است که برخی منابع بیمارستانی در هرات می‌گویند که در اثر این حملات، دو تن از افراد طالبان کشته و ۲۰ تن زخمی شده‌اند. یک منبع آگاه در بیمارستان مرکزی هرات هم خبر داد که در میان زخمی‌های این حادثه، دو غیرنظامی هم هستند اما بقیه یا طالب‌اند یا از نظامیانی‌اند که در ارتش ۲۰۷ الفاروق در هرات کار می‌کنند.

طالبان به کارکنان بیمارستان مرکزی هرات هشدار داده‌اند اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها نگذارند. آنان از نزدیک شدن خبرنگاران به محل این دو حادثه هم جلوگیری کرده‌اند.

گفته می‌شود دو تن از مهاجمان موفق شده‌اند فرار کنند. تاکنون کسی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و طالبان نیز در مورد این حادثه جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌اند. با این حال شیوه این دو حمله به سبک حملات داعش شباهت دارد.

برخی از رسانه‌های خبری از چهار حمله به اتوبوس‌های حامل طالبان و نیروهای نظامی افغان خبر می‌دهند. روزنامه هشت صبح در خبری نوشت که این حمله به چهار اتوبوس انجام شده و ۱۸ تن از افراد طالبان نیز کشته شده‌اند. به نوشته هشت صبح، این حملات به سه اتوبوس حامل طالبان عضو ارتش ۲۰۷ الفاروق و یک اتوبوس حامل نیروهای پلیس فرودگاه هرات صورت گرفت. 

پس از وقوع این حملات مسلحانه، هرات چهره نظامی به خود گرفت و طالبان تمامی نقاط شهر را به کنترل خود در آوردند و بازرسی‌های گسترده در خیابان‌ها آغاز شد.

هرات از جمله شهرهای افغانستان است که پس از سقوط دولت پیشین در آرامش به سر می‌برد و در ۱۰ ماه گذشته، این نخستین حمله مهاجمان مسلح به نیروهای طالبان در شهر هرات به شمار می‌رود.