تقویت سیستم جاسوس‌یاب در سپاه با چاشنی تهدید «دشمنان» نظام

تغییر فرماده سپاه حفاظت فیزیکی از علی خامنه‌ای می‌تواند ناشی از نگرانی‌های امنیتی باشد

فرماندهان سپاه پاسداران پس از چند تغییر و تحول اطلاعاتی و امنیتی و حفاظتی در بدنه این نیروی نظامی، موج جدید حملات و تهدید‌های لفظی علیه غرب، اسرائیل و «دشمنان» جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.

برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه در کنار تغییر سپاه حفاظت فیزیکی علی خامنه‌ای از جمله تغییرات بزرگ و معنا‌دار در بدنه فرماندهی این نیروی نظامی است.

گروهی از کارشناسان، شکست اطلاعاتی و عملیاتی سپاه مقابل اسرائیل در سال‌های اخیر را از زمینه‌ها و عوامل این تغییرات می‌دانند.

افزایش عملیات و اقدامات «موساد» در خاک ایران در یک ماه گذشته به اندازه‌ای افزایش یافته که دست‌کم ۱۰ عضو سپاه و نیروی مرتبط با برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی در خاک ایران به طرق مختلف جان باخته‌اند.

رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی هم به طور تلویحی تایید کرده‌اند که این ضربات از سوی «موساد» وارد شده است و در واکنش به این مسئله نیز دوباره زبان به تهدید و هشدار گشوده‌اند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج با اشاره به افزایش دامنه «جنگ ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی، گفته است: «دشمن در سالیان اخیر بی‌رحم‌ترین فشارها و ناجوانمردانه‌ترین اقدامات» را علیه جمهوری اسلامی به کار بسته است.

سلیمانی فزوده است: «ما به زودی میزهای محاکمه‌ای را برای سران این کشورها ترتیب خواهیم داد و سران این کشورها را محاکمه خواهیم کرد.»

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هم گفته است نبرد اطلاعاتی «جاری‌ترین، مستمرترین، واقعی‌ترین و نزدیک‌ترین جنگی» است که جمهوری اسلامی سال‌هاست در آن قرار دارد.

اظهارات سلامی یکی از معدود اعتراف‌های فرماندهان سپاه در حوزه جنگ اطلاعاتی است که در سال‌های اخیر به آن اشاره می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر اصلی‌ترین جنگ با «دشمنان» خود را در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی می‌دانستند، اما حالا جنگ اطلاعاتی را هم به آن اضافه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلامی همچنین گفت که «دشمن، سپاه را نقطه شکل‌گیری همه شکست‌ها و امتداد اراده نظام برای درهم شکستن خود می‌داند و بر همین اساس است که روی این نهاد متمرکز شده است».

او درباره این تمرکز توضیحی نداد و نگفت مجموعه اقداماتی که تاکنون علیه این نیروی نظامی صورت گرفته است، مربوط به چه مسائلی بوده است.

جاسوسی برخی فرماندهان سپاه پاسداران از اصلی‌ترین مسائلی است که در این سال‌ها در رابطه با نبرد اطلاعاتی موساد با ساس در برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

دست بالای موساد در این نبرد اطلاعاتی در درجه نخست متکی به اطلاعات و داده‌های دقیقی است که از بدنه سپاه و سایر نهاد‌های استراتژیک نظام به دست می‌آورد.

این اطلاعات از طریق جاسوسی، سرقت فیزیکی، هک سایبری، شنود یا تخلیه تلفنی در اختیار  موساد قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته تمام این منفذ‌ها را مسدود کند.

انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی، تائید می‌کند که مسئله خروج اطلاعات حساس از بدنه سپاه با نیرو‌های انسانی این نیرو در ارتباط است.

تغییر محمد کاظمی، فرمانده سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و ارتقای او به بالاترین نهاد اطلاعاتی سپاه از جمله اقدامات سیستم برای افزایش نظارت بر نیرو‌های سپاه پاسداران است.

از دیگر ترفند‌ها و اقدامات حفاظتی سپاه برای مسدود کردن سایر منافذ اطلاعات در بدنه سپاه اطلاعات چندانی در دسترس نیست، اما آنچه که مسلم است ضعف مشهود و رو به رشد این نیرو‌ در سال‌های اخیر در برابر اقدامات موساد است.

فارغ از اقدامات نهاد‌های اطلاعاتی رقیب، کاهش ضریب حفاظت اطلاعات در بدنه سپاه در ماه‌های اخیر نیز خود را در قالب انتشار فایل صوتی عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه و مهدی طائب در جمع برخی از نیروی‌های سپاه نشان داده است.

افشای این دو فایل صوتی بیشتر ناشی از اختلافات درونی سپاه بود تا اقدامات سایر نهاد‌های اطلاعاتی که همین مسئله به نظر می‌رسد به مذاق علی خامنه‌ای خوش نیامد و در نهایت مجوز برخی تغییرات مهم در بدنه سپاه را صادر کرد.

سپاه پاسداران علاوه بر حریفان قدرتمندی که از آنها در سال‌های اخیر ضربات مهلک اطلاعاتی و امنیتی خورده است، به نظر می‌رسد بیشتر از گذشته درگیر اختلاف‌های داخلی شده که بخشی از این پوست‌اندازی‌های جنجالی می‌تواند برای کاهش این اختلاف‌ها بوده باشد.