«حسین سلامی گفت اگر هواپیما سرنگون نمی‌شد، جنگ می‌شد»

شبکه‌های مجازی وابسته به سپاه شلیک به هواپیمای اوکراینی را «تصمیم خوب» عنوان کردند

این نخستین بار است که نام حسین سلامی در رسانه‌های داخلی ایران در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی مطرح می‌شود-AFP

زهرا مجد و محسن اسدی لاری، مادر و پدر محمد‌حسین و زینت، از جان‌باختگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه اعلام کردند که حسین سلامی، فرمانده وقت سپاه به آنها گفته «نقش فرزندانشان از شهید وسط جبهه جنگ هم بیشتر است و اگر این‌ها نبودند جنگ می‌شد». به گفته والدین این دو جان‌باخته سرنگونی هواپیمای اوکراینی که با روزنامه شرق گفت‌و‌گو کردند، سلامی به آنها گفته بود، «اگر این اتفاق نمی‌افتاد ۱۰ میلیون نفر کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد این جنگ رخ ندهد.»

زهرا مجد و محسن اسدی گفتند که این دیدار چهل روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی انجام شده و بنا بر اصرار سلامی و همراهانش مخفیانه مانده است. این نخستین بار است که علاوه بر امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، نام حسین سلامی نیز به طور شفاف در پرونده شلیک سپاه به پرواز شماره پی‌اس ۷۵۲ در رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی مطرح می‌شود. البته خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و شماری از ناظران و کارشناسان تاکید دارند که مقامات جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل در این فاجعه دست داشته‌اند.

این مصاحبه در حالی منتشر می‌شود که اخیرا در ویدیویی که در کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده، مصاحبه‌شوندگان شلیک به هواپیمای اوکراینی را «تصمیم درست» اعلام می‌کنند. آنها در پاسخ به این پرسش که اگر به جای اپراتور پدافند بودند چه می‌کردند، می‌گویند: «اگر من بودم می‌زدم» مصاحبه شوندگان در ادامه می‌گویند که کشته شدن ۲۰۰ نفر بهتر از پنج هزار نفر است.

اظهاراتی هم‌سو با گفته‌های سلامی در چهلم جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهرا مجد در مصاحبه دیگری با انصاف‌نیوز هم گفته بود، «باور داریم به‌عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند» زهرا مجد و محسن اسدی لاری گفتند که از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سلامی و حاجی‌زاده شکایت کرده‌اند.

هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با شیلک دو موشک از پدافند سپاه که ساعاتی قبل در نزدیکی فرودگاه خمینی مستقر شده بود بر فراز تهران هدف گرفته شده و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان‌باختند.

این شلیک در حالی انجام شد که تا ساعتی قبل سپاه سرگم موشک‌پراکنی به پایگاه خالی نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتقام قاسم سلیمانی را بگیرد. فرمانده سابق نیروی قدس که پنج روز قبل در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شده بود.

شلیک به هواپیمای اوکراینی در حالی انجام شد که باوجود شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود و پروازهای مسافربری نیز لغو نشدند.