شاهزاده چارلز دیگر کمک‌های هنگفت به موسسه‌های خیریه‌اش را نمی‌پذیرد

شاهزاده ولز پس از دریافت سه میلیون یورو کمک خیریه از نخست‌وزیر سابق قطر، با انتقادهای جدی مواجه شد

شاهزاده چارلز شخصا این کمک مالی شیخ حمد بن جاسم، رئیس دولت قطر در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵، به موسسه خیریه‌اش موسوم به صندوق خیریه شاهزاده ولز را پذیرفت‌ـ Jane Barlow / POOL / AFP

به گفته یک منبع آگاه در دربار، شاهزاده چارلز دیگر مسئولیت رسیدگی به مبالغ نقدی هنگفت اهدایی به موسسه‌های خیریه‌‌اش را نمی‌پذیرد.

در پی اهدای مبلغی که بنا بر گزارش‌ها در مجموع به سه میلیون یورو می‌رسید و بخشی از آن در یک چمدان بود- به چارلز، از طرف نخست‌وزیر سابق قطر در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، چارلز با انتقاد‌هایی مواجه شد.

به گزارش ساندی تایمز، وارث تاج و تخت بریتانیا شخصا این کمک مالی شیخ حمد بن جاسم، رئیس دولت قطر در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵، به موسسه خیریه‌اش موسوم به صندوق خیریه شاهزاده ولز (Prince of Wales’s Charitable Fund-PWCF) را پذیرفت.

با این حال، یک منبع سلطنتی روز چهارشنبه تاکید کرد که چارلز بر اساس توصیه‌ها عمل می‌کند و گفت چنین اتفاق‌هایی در نیم دهه گذشته رخ نداده است و «دیگر هم اتفاق نخواهد افتاد».

این خبر پس از آن منتشر شد که گروه ریپابلیک (Republic) خواستار افشای کامل این مسئله شد، و این اتفاق‌ها را «شوکه‌کننده» توصیف کرد، و اعلام کرد که این موضوع باعث شد در بحبوحه سایر اتهام‌ها مبنی بر قبول پول نقد در ازای شان و اعتبار، «پرسش‌های مهمی درباره قوه قضاوت و تصمیم‌گیری شاهزاده چارلز» مطرح شود.

این منبع درباری گفت: «[این پول نقد] بلافاصله به موسسه‌های خیریه‌ او سپرده شد و موسسات او بودند که تصمیم گرفتند پول را بپذیرند‌ــ این تصمیم‌‌ها بر عهده آن‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آن‌ها این کار را کردند، و آن‌طور که آن‌ها تایید می‌کنند، تمام فرایندهای درست طی شد و ممیزها موضوع را بررسی کردند.»

«شاهزاده ولز بر اساس توصیه‌ها عمل می‌کند. شرایط و زمینه‌ها طی سال‌ها تغییر می‌کند.»

این منبع آگاه افزود: «بیش از نیم دهه است، با تحولی که در وضعیت رخ داده، چنین اتفاقی نیفتاده است و دوباره رخ نخواهد داد.»

«آن موقع آن‌طوری بود و الان این‌طوری.»

بنا بر اعلام کلارنس هاوس، این کمک‌های مالی «بلافاصله» به یکی از خیریه‌های شاهزاده منتقل و «مدیریت و نظارت مناسب» انجام شد.

در بیانیه‌ آمده است: «کمک‌های خیریه دریافتی از شیخ حمد بن جاسم بلافاصله به یکی از خیریه‌های شاهزاده منتقل شد که نظارت و مدیریت مناسب هم انجام داد و به ما اطمینان داد تمام فرایندهای درست رعایت شده است.»

به گزارش ساندی تایمز، فقط در یک ملاقات در کلارنس هاوس، اقامتگاه شاهزاده، کمکی یک میلیون یورویی پرداخت شد.

صندوق خیریه شاهزاده چارلز، که در سال ۱۹۷۹ با هدف متحول‌سازی زندگی افراد و ایجاد جوامعی پایدار تاسیس شد، به سازمان‌های غیرانتفاعی ثبت‌شده کمک‌ مالی می‌کند تا پروژه‌هایی را در بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع و کشورهای خارجی تکمیل کنند و تحویل بدهند.

پیش از این در ماه فوریه، در پی گزارش‌هایی در مورد شاهزاده چارلز و مایکل فاوست، یکی از معتمدان سابقش، پلیس متروپولیتن تحقیقی درباره رسوایی ادعایی دریافت پول نقد در ازای شان و اعتبار آغاز کرده بود.

فاوست متهم شد قول داده بود به یک میلیاردر سعودی که به بنیاد شاهزاده، یکی دیگر از خیریه‌های چارلز، کمک مالی کرده بود، برای اخذ شهروندی بریتانیا و دریافت لقب «سِر» کمک کند.

بنا بر اعلام کلارنس هاوس، شاهزاده از رسوایی ادعایی پول نقد در ازای شان و اعتبار «هیچ اطلاعی» نداشت.

© The Independent

بیشتر از جهان