هند حساب‌های بانکی خیریه مادر ترزا را مسدود کرد

گروه‌های تندرو هندو بارها سازمان مبلغان خیریه مادر ترزا را متهم کرده‌اند

مادر ترزا، برنده جایزه صلح نوبل، یک راهبه کاتولیک بود که این سازمان خیریه را در سال ۱۹۵۰ بنیان گذاشت - Dibyangshu SARKAR / AFP

دولت هند حساب‌های بانکی سازمان «مبلغان خیریه مادر ترزا» در بنگال غربی را مسدود کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که این خیریه یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های امدادی است که در هند، برای مردم فقیر سرپناه فراهم می‌آورد.

به گزارش الجزیره، این اقدام روز دوشنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی) و پس از آن روی داد که در تعطیلات آخر هفته، چندین گروه تندرو هندو جشن‌های کریسمس مسیحیان در بخش‌هایی از این کشور را به هم زدند؛ از جمله این مناطق ایالت پرجمعیت اوتار پرادش بود که در ابتدای سال آینده، انتخابات مهم مجلس ایالتی آنجا برگزار خواهد شد.

گروه‌های تندرو هندو که بیشتر آن‌ها به حزب نارندا موری، نخست‌وزیر این کشور، یعنی حزب «بهاراتیا جاناتا» وابسته‌اند، بارها سازمان مبلغان خیریه مادر ترزا را متهم کرده‌اند که در پوشش فعالیت‌های مددکاری و فراهم‌آوردن خوراک، پوشاک و سرپناه برای فقیران هندو، به دنبال تغییر کیش آنان از آیین هندو به مسیحیت‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر بیانیه دولتی، درخواست این خیریه برای تمدید مجوز دریافت کمک‌های مالی خارجی در روز کریسمس رد شده است. ماماتا بانرجی، وزیر ارشد بنگال غربی، روز‌ دوشنبه در توییتر نوشت: «از شنیدن اینکه دولت در روز کریسمس، تمام حساب‌های بانکی این خیریه در هند را مسدود کرد، تکان خوردم»

او که یکی از سرسخت‌ترین مخالفان سیاسی دولت نارندا موری است، افزود: «اکنون ۲۲ هزار بیمار و کارمندان این خیریه بدون غذا و دارو می‌مانند. اگرچه قانون اهمیت دارد، نباید با تلاش‌های بشردوستانه در‌ تضاد باشد.»

مادر ترزا، برنده جایزه صلح نوبل، یک راهبه کاتولیک بود که این سازمان خیریه را در سال ۱۹۵۰ بنیان گذاشت. او در سال ۱۹۹۷ درگذشت. در این سازمان که مرکز آن در ایالت بنگال غربی در شرق هند است، بیش از سه هزار راهبه در سرتاسر جهان به امدادرسانی در آسایشگاه‌ها، آشپزخانه‌های عمومی، مدرسه‌ها، جذام‌خانه‌ها و پناهگاه‌های کودکان بی‌سرپرست مشغول‌اند.

این بنیاد خیریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت حساب‌های بانکی این سازمان را نبسته‌، بلکه درخواست نهاد مسئول امور مالی بین‌المللی این خیریه را رد کرده است و می‌افزاید: «در نتیجه از تمام مراکزمان خواسته‌ایم تا زمان حل این مسئله، کمک‌های مالی خود را به این حساب‌ها واریز نکنند.»

دومینیک گومز، اسقف کلیسای کلکته، در‌ واکنش به انسداد حساب‌های این خیریه، این اقدام را «بی‌رحمانه‌ترین هدیه کریسمس به فقیرترین فقرا» نامید.

بیشتر از جهان