برده‌داری مدرن در بریتانیا

قشر آسیب‌پذیر و ضعیف بیشتر هدف سوء‌ استفاده باندهای قاچاق مواد مخدر قرار می‌گیرند

AFP

آمار نشان می‌دهد تعداد شهروندان بریتانیایی که قربانیان برده‌داری مدرن هستند، تنها در طول یک سال ۷۲ درصد افزایش یافته است. این آمار به نگرانی در مورد اقدامات باندهای مواد مخدر که به ویژه کودکان و افراد آسیب پذیر را استثمار می‌کنند، دامن زده است. 

تحلیل داده‌ها توسط ایندیپندنت نمایانگر آن است که تعداد شهروندان بریتانیا که قربانیان بالقوه باندهای مواد مخدر هستند، از هزار و ۲۴۶ نفر بین سالهای ۲۰۱۷  تا ۲۰۱۸، به دو هزار و ۱۴۳ نفر بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افزایش یافته و نسبت تمام قربانیان بریتانیایی در سال گذشته، از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد بالا رفته است.

فعالان اجتماعی می‌گویند این افزایش با شناسایی روزافزون قربانیان باندهای مواد مخدر که عملیات پخش مواد را به نواحی روستایی، مزارع، ماشین شویی‌ها و حتی آرایشگاه‌ها گسترش داده‌اند، کاهش خواهد یافت.

سازمان خیریه «سَلوِیشِن آرمی» که از طرف وزارت کشور مامور تامین خانه‌های امن و حمایت از قربانیان برده داری مدرن است، می‌گوید در سال گذشته تعداد بریتانیایی‌هایی که از خدمات این سازمان بهره‌مند شده اند، ۵۸ درصد افزایش یافته است.

این سازمان می‌گوید تعداد قربانیان بریتانیایی که از طریق استثمار وادار به کارهایی از جمله ارتکاب جرم و جنایت شده‌اند، از ژوئیه ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹ ، ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. اجبار به اعمال غیرقانونی معمول‌ترین نوع استثمار و ۴۸ درصد این موارد را تشکیل می‌دهد.

آمار موجود علاوه بر برجسته کردن گستردگی عملیات باندهای مواد مخدر در نقاط روستایی، به این نگرانی دامن می‌زند که بی خانمان‌ها عمدتا به دام استثمارگران می‌افتند. سازمان خیریه «آنسین» گزارش داده که  ۷ درصد تماس‌هایی که با خط امدادش گرفته می‌شود، از طرف قربانیانی است که بی خانمان هستند.  

یاکوب سوبیک از نهاد «ضد برده داری بین‌الملل» می‌گوید:« این آمار نشان می‌دهد که تابعیت کسانی که استثمار می‌شوند، مهم نیست. تنها چیزی که لازم است پیدا کردن افراد آسیب پذیر و راهی برای به تله انداختن آن‌هاست».

«عملیات باندهای مواد مخدر با استفاده از کودکان بسیار نگران کننده است. کودکان به آسانی با هدیه و وعده یک زندگی پرزرق وبرق فریب می‌خورند، اما به زودی به تله جنایات مرتبط با  مواد مخدر می‌افتند و اگر بخواهند فرار کنند با خشونت‌های شدید مواجه می‌شوند».  

او افزود خدماتی که برای «کشف نخستین نشانه‌ها» وجود دارد، از جمله آموزگاران، پزشکان و مددکاران اجتماعی، همگی زیر فشار مالی شدید است که«باید تغییر کند».

امیلی کِنوِی، مشاور ارشد سازمان «تمرکز بر استثمار کاری» (فلکس)، می‌گوید با توجه به «شکست فاجعه بار» بریتانیا در سرمایه گذاری روی بازرسی و نظارت بر کار، جای تعجب نیست که استثمار «شایع و رو به افزایش» است.

او افزود هرچند این افزایش از جهتی مثبت است زیرا نشان می‌دهد پلیس متوجه است که عملیات باندهای مواد مخدر شامل قربانیان قاچاق هم می‌شود، اما «اقدامات بیشتری باید انجام شود تا از ابتدا جلوی استثمار گرفته شود».

این هشدارها در گرماگرم بی اطمینانی‌های ناشی از برگزیت داده شده که می‌تواند به تعطیل خط کمک تلفنی برده داری مدرن در بریتانیا منجر شود که هزاران تن از قربانیان قاچاق مواد مخدر را در سراسر کشور در شرایط استثمار رها خواهد کرد.

«آنسین»، سازمان خیریه‌ای که این خط کمکی را اداره می‌کند، می‌گوید ادامه بی اطمینانی‌های سیاسی و مشکلات اقتصادی که بخشی از آن به برگزیت مربوط است، موجب کاهش بودجه این نهاد و تقاضای آن برای کمک مالی اضطراری برای اجتناب از تعطیل شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/home-news

© The Independent

بیشتر از جهان