روز سوم درگیری در بلخاب؛ یک روستا به تصرف طالبان درآمد

منزل مسکونی مهدی مجاهد آماج حمله هوایی قرار گرفت، اما به کسی آسیب نرسید

فرماندهی نیروهای طالبان را قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان برعهده دارد-ستار رستم بیگ/فیسبوک

درگیری میان طالبان و نیروهای مهدی مجاهد، فرمانده جداشده از این گروه، صبح روز شنبه ۴ تیر، در روستای ترخوج در مرکز شهرستان بلخاب آغاز شد. در این درگیری هلیکوپتر نظامی طالبان، منزل مسکونی مهدی مجاهد را هدف شلیک آرپی‌جی قرار داد، اما به هیچ کسی ازجمله مهدی مجاهد آسیب نرسیده است.

 یک منبع نزدیک به مهدی مجاهد به ایندیپندنت فارسی گفت مهدی هنگام حمله هوایی در خانه‌اش حضور نداشت و سرگرم سازماندهی حمله به نظامیان طالبان در روستای ترخوج بود.

این منبع آگاه افزود که جمعه شب و درنتیجه معامله یک فرمانده تحت امر مهدی مهاجد، خط دفاعی بلخاب در ناحیه قم کوتل شکست و نظامیان پیاده طالبان وارد روستای ترخوج شدند. روستای ترخوج، مرکز اداری بلخاب است و بازار کهنه بلخاب نیز در همین روستا قرار دارد. ترخوج، پس از قم کوتل، نخستین روستای بلخاب است که اکنون به تصرف طالبان درآمده است.

این منبع آگاه گفت خودروهای زرهی طالبان که برای تهاجم به بلخاب در مسیرهای ورودی این شهرستان مستقر شده‌اند، به دلیل تخریب جاده‌ها و پل‌های عبوری که افراد مهدی مجاهد انجام داده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند وارد بلخاب شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع آگاه، فرماندهی نیروهای طالبان را قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش بر عهده دارد و حدود پنج هزار نفر از نیروهای طالبان در اطراف بلخاب مستقر شده‌اند.

طالبان روز جمعه از دو ناحیه آبکلان متصل به شهرستان سانچارک و روستای گلورز متصل به شهرستاه دره صوف، به مواضع دفاعی بلخاب هجوم بردند. تاکنون آمار نهایی کشته‌شدگان و زخمی‌های دو طرف جنگ تایید نشده است.

دو منبع آگاه در بیمارستان‌های سرپل و مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفتند جمعه شب، دست‌کم پنج جسد و ۱۲ زخمی از نیروهای طالبان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

یک منبع آگاه و نزدیک به مهدی مجاهد گفت در جریان درگیری در روستای گلورز، یک خودروی نظامی طالبان به دست نیروهای مهدی افتاده است. این منبع آگاه افزود به دلیل نرسیدن خودروهای نظامی طالبان به روستای ترخوج، نیروهای پیاده که داخل این روستا شده‌اند در محاصره نیروهای مولوی مهدی قرار دارند.

درحالی‌که درگیری میان طالبان و نیروهای مهدی مجاهد در بلخاب جریان دارد، یک هیئت با هدف راه‌اندازی دور جدیدی از مذاکرات از بامیان راهی بلخاب شده است.

یک منبع آگاه گفت مولوی عبدالله سرحدی، استاندار طالبان در بامیان، صبح شنبه وارد روستای ترپچ در شهرستان سانچارک (نزدیک بلخاب) شده است و تلاش می‌کند مهدی را به مذاکره وادار کند. در یک ماه گذشته، دست‌کم شش دور مذاکرات میان مهدی مجاهد و طالبان بی‌نتیجه پایان یافتند و در نهایت طالبان برای دستگیری مهدی و تصرف بلخاب به این شهرستان حمله کردند.