عذرخواهی رئیس صدا‌وسیما از خامنه‌ای

انتقاد علی خامنه‌ای از عملکرد صدا‌وسیما

به‌گفته خامنه‌ای، هر کس مردم را نسبت به عملکرد مسئولان کشور بی‌اعتقاد کند، دارد به‌سود «دشمن» کار می‌کند- وبسایت علی خامنه ای

تنها چند ساعت بعد از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از عملکرد سازمان صدا‌وسیما، در قبال انتشار خبری دستگیری سارقان صندوق‌های امانت بانک ملی، انتقاد کرد، پیمان جبلی، رئيس سازمان صدا‌وسیما در نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای خود را «سرباز» او معرفی کرد نوشت از «غفلت» و «قصور» برنامه‌سازان صداو‌سیما عذرخواهی می‌کند.

به‌نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، علی خامنه‌ای در بخشی از صحبت‌های اخیر خودش با گروهی از حامیانش تحت عنوان «دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری» گفت نیروی انتظامی دزدها را ظرف ۴۸ ساعت دستگیر کرد. اما «رسانه ملی» بجای تشویق، نیروی انتظامی را سرزنش کرد.

صحبت‌های خامنه‌ای با «دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری» روز ۲۲ خرداد انجام شد، اما متن آن روز سه‌شنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد و به‌فاصله کوتاهی رئیس صدا‌وسیما به آن واکنش نشان داد. جبلی در نامه خود از عملکرد همکارانش عذرخواهی و ابراز شرمساری کرد.

به‌گفته خامنه‌ای، هر کس مردم را نسبت به عملکرد مسئولان کشور بی‌اعتقاد کند، دارد به‌سود «دشمن» کار می‌کند و این اقدام صدا‌و‌سیما نیز به سود دشمن است. با این حال، خامنه‌ای در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد این اقدام برنامه‌سازان صدا‌وسیما «عمدی» نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این که خامنه‌ای در گفته‌های خود اشاره کرد عملکرد صدا‌وسیما به باور او «عمدی» نبوده است، اما رئیس سازمان صدا‌وسیما در نامه تضرع‌آمیز خود نوشت از «قصور» پیش آمده عذرخواهی می‌کند.

جبلی در بخشی از نامه عذرخواهی روز سه‌شنبه‌اش نوشت: «فرزندان شما در رسانه ملی تذکر و گلایه شما را با گوش جان شنیدند. از غفلت و قصور پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم و بدیهی است که جبران خواهد شد. بی‌شک؛ ما سربازان شما در صدا‌و‌سیما همواره نیازمند تذکرات و نصایح راهگشایتان هستیم.»

سازمان صدا‌وسیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و رئیس آن به طور مستقیم منصوب خامنه‌ای است. 

پیمان جبلی ۵۶ ساله است و از چهره‌های «امنیتی» به‌شمار می‌رود. او پیشتر، در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، مسئول رسانه‌ای «شورای عالی امنیت ملی» را برعهده داشت. جبلی در مهرماه ۱۴۰۰ با حکم علی خامنه‌ای به ریاست صدا‌وسیما منصوب شد.

به‌باور بسیاری کارشناسان سیاسی-اجتماعی، حمایت از نیروهای انتظامی-امنیتی با موج اعتراض‌های سیاسی در ایران مرتبط است و رهبر جمهوری اسلامی تلاش می‌کند جلوی تضعیف این نهادها را بگیرد.