سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در کنگره شهادت خواهد داد

وزارت امور خارجه آمریکا با این شهادت مخالفت کرده است

دونالد ترامپ و گوردون سوندلند - Pablo Martinez Monsivais/AP

سفیر ایالات متحده که او را شخصیتی مهم در جریان پرونده‌ افشاگری اوکراین می‌دانند موافقت کرده در برابر کنگره شهادت دهد و بدین ترتیب در مقابل دولت ترامپ قد علم کرده است.

گوردون سوندلند سفیر ایالات متحده در اتحادیه‌ اروپا با وجود دستور وزارت امور خارجه مبنی بر خودداری از شهادت دادن، روز ۱۷ اکتبر در برابر کمیته‌ها حاضر خواهد شد.

پیامک‌هایی که اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد آقای سوندلند در ترغیب اوکراین به تحقيق درباره‌ جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، نقش داشته است.

در مکالمه‌ای که آقای سوندلند با بیل تیلور یکی از دیپلمات‌های ارشد در اوکراین داشت، آقای سفیر با بیان این که در نرساندن کمک نظامی به اوکراین «هیچ بده بستانی» وجود نداشته از رئیس جمهور دفاع کرد.

اوایل این هفته آقای ترامپ یکی از كميته‌های کنگره را «دادگاه نمایشی» خواند و ظاهراً با شهادت دادن آقای سوندلند مخالفت کرد.

وکلا آقای سوندلند رابرت لوسکین و کوامه منلی گفته‌اند که این سفیر قصد دارد فقط پاسخ‌های «کامل و صادقانه» به سؤالات بدهد.

آقایان لوسکین و منلی در بيانيه‌ای گفتند «با وجود موضع اخیر وزارت امور خارجه مبنی بر شهادت ندادن آقای سفیر، ایشان به دستور کنگره احترام می‌گذارند و منتظرند در روز پنج‌شنبه بروند و شهادت دهند».

البته وکلای او گفته‌اند او مدارکی را که کنگره از او خواسته با خود به این جلسه نمی‌برد چون تنها وزارت امور خارجه حق صدور این مدارک را دارد.

وکلای او گفتند: «آقای سوندلند اختیار مدارک خود را ندارند».

آن‌ها افزودند آقای سوندلند امیدوار است این مدارک پیش از شهادت دادن ایشان در اختیار کنگره قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه از آقای سفیر خواسته روز سه‌شنبه داوطلبانه در این جلسه‌ شهادت دادن که از پیش برنامه‌ریزی شده شرکت نکند و به کمیته‌های مشترک کنگره فشار آورده که دستور شهادت دادن را به روز چهارشنبه موکول کنند.

آقای سوندلند هتل‌داری است که پس از بخشیدن ۱ میلیون دلار به کمیته‌ برگزاری مراسم تحلیف آقای ترامپ بی‌هیچ سابقه‌ دیپلماتیک سفیر آمریکا در اتحادیه‌ اروپا شده است.

دولت ترامپ گفته قصد همکاری با درخواست استیضاح او را که از طرف دموکرات‌ها در کنگره مطرح شده ندارد و پرسش از رئیس جمهور را «مخالف قانون اساسی» خوانده است.

به گزارش شبکه‌ سی ان ان، سه كميته از کمیته‌های کنگره امیدوارند طی هفته‌ آینده چهار شاهد از جمله فیونا هیل، مشاور ارشد سابق آقای ترامپ در امور روسیه، در کنگره شهادت دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent