عربستان سعودی ۱۹ فرد و سازمان یمنی را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار داد

بر اساس اعلام «ریاست امنیت دولتی عربستان سعودی»، تمامی دارایی‌های ثبت‌شده این افراد و سازمان‌ها توقیف می‌شود

افراد و نهادهای تحریم شده به تامین مالی تروریسم و قاچاق سوخت از ایران‌‌ متهم‌اند -- Mohammed HUWAIS / AFP

رسانه‌های داخلی عربستان سعودی به نقل از منابع دولتی این کشور اعلام کردند که هشت فرد و ۱۱ سازمان و نهاد یمنی، به‌ دلیل حمایت‌ها و همکاری‌های آن‌ها با شبه‌نظامیان حوثی، گروه شیعی مورد حمایت حکومت ایران، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در فهرست گروه‌های تروریستی عربستان سعودی قرار گرفتند.

بر اساس اعلام «ریاست امنیت دولتی عربستان سعودی»، تمامی دارایی‌های ثبت‌شده این افراد و سازمان‌ها توقیف می‌شود و هرگونه همکاری و مبادلات مستقیم یا غیرمستقیم تجاری با این افراد و نهادها ممنوع است.

«شرکت نفت کوره برای واردات فراورده‌های نفتی» و «شرکت خدمات نفت آبکار»، از جمله ۱۱ شرکت و نهاد تجاری‌ای است که به دلیل همکاری با «گروه‌های تروریستی»، در فهرست تحریم‌های عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

به گفته مقام‌های دولتی عربستان سعودی، افرادی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، در مجموعه‌ای از فعالیت‌های مجرمانه، از جمله پشتیبانی مالی از حوثی‌ها، تامین مالی تروریسم، و قاچاق سوخت ایران مشارکت دارند.

در بیانیه «ریاست امنیت دولتی عربستان سعودی» به نام علی بن ناصر قرشا، با تابعیت یمنی اشاره شده است. او که بنیان‌گذار شرکت نفت «طلای سیاه» است، متهم است که مستقیم و بی‌واسطه با گروه تروریستی «القاعده» کار می‌کند و یکی از خریدارهای نفت ایران به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه «ریاست امنیت دولتی عربستان سعودی» همچنین به این مورد نیز اشاره شده است که این کشور خود را متعهد به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند و تمامی اموال سازمان‌های تروریستی را توقیف می‌کند.

دوشنبه هفته گذشته، ۱۶ خرداد، نیز «مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم»، ۱۶ فرد، نهاد، و گروه وابسته به سازمان‌های تروریستی منطقه‌، از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

«مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم»، متشکل از آمریکا و شش کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، و عمان است. به گفته مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، تمامی این ۱۶ نهاد پیش‌تر در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داشتند.

عربستان سعودی در حالی افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌ها و سازمان‌های تروریستی خود قرار می‌دهد که طی ماه‌‌های گذشته، گزارش‌هایی از پیشرفت گفت‌وگوهای مستقیم میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی در عراق منتشر شده بود.

بیشتر از جهان