تصویر ماهواره‌ای مکسر؛ ایران در تدارک پرتاب موشک است

روز دوشنبه خبر کشته شدن دو عضو یگان هوافضا در سمنان و خمین منتشر شد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که موشک روی سکوی پرتاب سوار شده است- Maxar Technologies/Handout via REUTERS

دو روز پس از اعلام خبر کشته شدن دو عضو یگان هوافضا در سمنان و خمین، شرکت فناوری فضایی مکسر تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد سکوی پرتاب پایگاه فضایی «امام خمینی» در حال آماده‌سازی مقدمات یک پرتاب موشکی است.

تاریخ ثبت این تصاویر سه‌شنبه ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) است. بامداد سه‌شنبه نیز اینتل‌لب، تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده بود که نشان می‌داد روز جمعه، آماده‌سازی‌های روی سکوی پرتاب ایستگاه فضایی سمنان در جریان بوده است. یعنی دو روز قبل از اعلام خبر کشته شدن علی کمانی در خمین و محمد عبدوس در سمنان. روابط عمومی سپاه و خبرگزاری فارس در معرفی این دو نفر نوشتند که عضو یگان هوافضا بودند و «حین خدمت، شهید شدند.»

اکنون خبر آماده‌سازی‌ها در ایستگاه فضایی خمینی، تردید‌ها درباره علت مرگ همزمان علی کمانی و محمد عبدوس را افزایش داده است.

تصاویر ماهواره‌ای «مکسر» (Maxar Technologies)  نشان می‌دهد که یک موشک روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی «امام خمینی» در استان سمنان، سوار شده است. 

این پایگاه در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و از آن پس موارد متعددی از انفجار، آتش‌سوزی و پرتاب ناموفق موشک‌ها و کشته شدن پرسنل در آن گزارش شده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی تصاویر، موشکی را در حال قرار گرفتن روی سکوی پرتاب نشان می‌دهد. تصویر بعدی نشان می‌دهد که ظاهرا موشک روی سکو قرار داده شده است.

پیش‌تر حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران گفته بود که هفت موشک آماده پرتاب به فضا است. اما مقامات تهران به طور رسمی اعلام نکردند که به زودی قصد دارند از این پایگاه فضایی موشک پرتاب کنند.  دفتر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، به درخواست‌ برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

به گزارش آسوشیتدپرس، طی دهه گذشته، ایران چند ماهواره که عمر چندانی نداشتند به مدار زمین فرستاد و در سال ۱۳۹۲ یک میمون به فضا فرستاد. با این حال این برنامه با مشکلاتی همراه بوده و در پرتاب آزمایشی سیمرغ، که نوعی موشک حامل ماهواره است، پنج پرتاب متوالی به شکست انجامید. 

آسیب‌های ناشی از انفجار شهریور ۱۳۹۸ در سکوی پرتاب پایگاه فضایی امام خمینی هنوز به طور کامل ترمیم نشده است. ای انفجار حتی توجه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور وقت آمریکا را نیز به خود جلب کرد. او بعدا تصویری که ظاهرا یک تصویر محرمانه نظارتی از پرتاب ناموفق بود را منتشر کرد. تصاویر ماهواره‌ای از اسفندماه گذشته نیز، یک پرتاب ناموفق دیگر را نشان می‌دهند. البته ایران آن را تایید نکرده است.

شکست‌های پی در پی، تردید درباره دخالت خارجی در برنامه پرتاب موشک جمهوری اسلامی ایران را برانگیخته است؛ مسئله‌ای که ترامپ نیز تلویحا در توییتی به آن اشاره کرد و گفته بود که آمریکا «در واقعه فاجعه‌بار دخالتی نداشت.» به گزارش آسوشیتدپرس، با این حال هیچ مدرکی مبنی بر خرابکاری وجود ندارد و پرتاب‌های فضایی حتی برای قدرتمندترین و موفق‌ترین برنامه‌های جهان چالش‌برانگیز است.