فرمانده کل سپاه پاسداران تغییر کرد

حسین سلامی جانشین محمدعلی جعفری شد

آیت‌اله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با ارتقاء درجه به سمت فرماندهی کل سپاه منصوب کرد. فرمانده کل قوا روز یکم اردیبهشت ۱۳۹۸ سرتیپ سلامی را به درجه سرلشکری ارتقاء داد.

در حکم علی خامنه‌ای آمده است: «نظر به ابراز ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم».

رئیس جمهور، حسن روحانی، معاونش، اسحاق جهانگیری و فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، محمدحسین باقری از جمله مقاماتی بودند که این انتصاب را به حسین سلامی تبریک گفتند.

علی خامنه‌ای، همچنین در حکم دیگری سردار سرلشکر محمدعلی جعفری را به مسئولیت قرارگاه بقیه الله منصوب کرد. در حکم انتصاب سرلشگر محمدعلی جعفری آمده است: «نظر به تمایل جنابعالی به حضور در عرصه‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی در جنگ نرم و با تقدیر از تلاش‌های شایسته‌تان در دوران فرماندهی کل سپاه، شما را به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة الله [...] منصوب می‌کنم».

محمدعلی جعفری از سال ۱۳۸۶ فرماندهی سپاه پاسداران را برعهده داشته است و در سال ۱۳۹۶ از تمدید سه ساله حکم فرماندهی خود خبر داد. دوره مشخصی برای این سمت، که توسط رهبری جمهوری اسلامی تعیین می‌شود وجود ندارد، هرچند به طور سنتی، فرماندهان ده سال در سمت خود باقی می‌مانند. بر این اساس، تغییر فرمانده کل سپاه پاسداران تنها چند هفته پس از قرار دادن این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی، توسط آمریکا و یک سال پیش از موعد مقرر سوال برانگیز است.

حسین سلامی، نظامی باسابقه در جنگ‌های عراق و کردستان، متولد ۱۳۳۹ در روستای وانشان، گلپایگان است که همزمان با شروع جنگ ایران و عراق در آبان ۱۳۵۹ به سپاه پیوست. او که سال ۱۳۵۷ دانشجو بود، پس از جنگ ایران - عراق، تحصیلاتش را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به پایان رساند و از رشته مدیریت دفاعی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شد. از دیگر سِمت‌های مدیریتی سلامی ۵۹ ساله می‌توان به مسئولیت‌های زیر اشاره کرد:

مسئول عملیات قرارگاه دریایی نوح در جنگ ایران و عراق

موسس و فرمانده دانشکده دافوس (دانشگاه فرماندهی و سپاه) از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶

معاون عملیات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴

فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸

عضو کنونی هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸

سرپرست معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تیر تا شهریور ۱۳۹۷

سلامی به داشتن مواضع تند علیه غرب (آمریکا و اروپا)، اسرائیل و عربستان شناخته شده است که همواره تاکید بر قدرت سپاه داشته و سخنرانی‌های تحریک کننده‌ای می‌کند. تغییر چهره سپاه در برابر تصمیم اخیر آمریکا می‌تواند یکی از دلایل این جابجایی باشد.

محمدعلی جعفری در سال ۱۳۳۶ در یزد به دنیا آمده و فارغ التحصیل رشته کارشناسی مهندسی معماری از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد فرماندهی از دانشگاه امام حسین است. او در واقعه گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران نقش داشت و فرمانده قرارگاه‌های غرب، نجف و قدس بوده است. وی پیش از این سمت جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه بود. وی هم اکنون مسئول قرارگاه بقیه الله شده است که تاکنون مدیریت آن با جانشین فرمانده سپاه بود. این قرارگاه در سال ۹۵ تاسیس شد تا با «جنگ نرم» مقابله کند. «جنگ نرم» اصطلاح مورد استفاده علی خامنه‌ای برای جایگزینی اصطلاح «تهاجم فرهنگی» است.

گفتنی است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان نظامی است که وظیفه اش پاسداری از نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است. این سازمان در روزهای پس از انقلاب به فرمان روح الله خمینی تشکیل شد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: «حدود وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان ایشان بوسیله قانون تعیین می‌شود».

سپاه پاسداران که هرم مدیریتی آن متشکل از فرمانده کل، جانشین و رئیس ستاد مشترک است، ۵ نیرو دارد: نیروی زمینی - نیروی هوایی - نیروی دریایی - نیروی مقاومت (بسیج) و نیروی قدس. فرمانده سپاه توسط رهبر تعیین می‌شود و جانشین، فرماندهان نیروهای سپاه و ستاد مشترک به پیشنهاد فرمانده کل ولی با تصویب رهبری انتخاب می‌شوند. رئیس ستاد مشترک نیز رابط میان فرماندهی کل و فرماندهان نیروهای پنج گانه است.

طی دهه های اخیر، سپاه پاسداران متهم به موارد متعدد جاسوسی، بمب گذاری و دخالت نظامی در کشورهای مختلف، از جمله بمب گذاری در عربستان، حضور نظامی در سوریه و جاسوسی در کویت شده است.