تاثیر قطعنامه شورای حکام بر آینده جمهوری اسلامی

پیش‌بینی نیروهای سیاسی پس از قطعنامه شورای حکام

آن‌طور که از نشانه‌ها بر می‌آید جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ قدمی برای نهایی شدن برجام بر نمی‌دارند.- ATTA KENARE / AFP

قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شوک جدیدی برای جمهوری اسلامی و مردم ایران بود؛ اتفاقی که می‌تواند نتایج تاثیرگذاری بر آینده جمهوری اسلامی و ایران داشته باشد. برخی از احتمال وقوع جنگ می‌گویند و برخی دیگر از فلج شدن گام‌به‌گام ایران و تن دادن به برجام صحبت می‌کنند. ایران بلافاصله به این اتفاق واکنش نشان داد و وزارت امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با ‌عنوان یک اقدام سیاسی، نادرست و غیر سازنده، تقبیح می‌کند. ایران در این بیانیه، تصمیمش را در مقابله با قطعنامه شورای حکام اعلام کرده است: «همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شده، جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیر سازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی ازجمله آن‌ها است.» رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه به شورای حکام این نهاد گفت ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد ۲۰ دوربین نظارتی آژانس و سایر تجهیزات نظارتی را قطع کند.

یکی دیگر از پیش‌بینی‌ها پس از این اتفاق این بود که پهپادها و نیروهای نیابتی سپاه پاسداران دوباره فعال خواهند شد تا به تلافی این قطعنامه و ترورهای اسرائیل، مناطق یا افرادی را هدف قرار دهند. اتفاقی که به نظر می‌رسد کمتر از ۲۴ ساعت رخ داد و چند پهپاد انفجاری ساعت ۹:۳۵ شب به وقت عراق در جاده پیرمام در حومه اربیل منفجر شد. رویترز، به نقل از سازمان مبارزه با تروریسم کردستان عراق گزارش داد دو منبع آگاه امنیتی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند این پهپادها با آتش ضد هوایی سرنگون شدند. یک منبع آگاه امنیتی نیز به رویترز گفته بود که یک پهپاد کنسولگری آمریکا را هدف گرفته است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

کردستان عراق از مجروح شدن سه نفر و آسیب دیدن چند خودرو خبر داد. از سوی دیگر کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران در ایران، از احتمال «کشته شدن فرمانده جوخه ترور موساد» نوشته‌اند؛ خبری که به سرعت در سایت‌های فارس، مهر و دیگر رسانه‌های حکومتی منتشر شد. خالد اسکیف، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، در صفحه توییتر خود نوشت: «منابع عراقی، از کشته شدن ایلاک رون، مسئول جوخه ترور رژیم صهیونیستی در این حمله سخن می‌گویند».

هرچند تا این لحظه به صورت رسمی کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما حساب توییتری وابسته به سپاه پاسداران در صفحه خود با انتشار عکسی از یک خودرو آسیب‌دیده نوشته است: «صدا پای ما را هر روز نزدیک‌تر به خودتان خواهید شنید.»

خبرگزاری مهر ظهر پنجشنبه نیز از هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک ارتش آمریکا در بغداد خبر داد و البته جزئیاتی از این اتفاق منتشر نکرد.

پس از صدور قطعنامه علیه ایران، گروه‌های مختلف سیاسی در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق واکنش نشان دادند. گروهی از حامیان حاکمیت که در یک گروه کلاب هاوسی جمع شده بودند، از نزدیک شدن جمهوری اسلامی به جنگ سخن می‌گفتند و اینکه نظام باید برای نشان دادن اقتدارش تنگه هرمز را ببندد. برخی دیگر در این گروه گفتند: «برای برجام هم به بهانه سایه جنگ، ما را وادار کردند که پای میز مذاکره بنشینیم، اما باید یک‌بار برای همیشه با ورود به جنگ نشان بدهیم که این تهدیدها کارساز نیست.»

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «چشم در برابر چشم» از قطع دوربین‌های فرا پادمانی دفاع کرد و روزنامه کیهان نیز پا را فراتر گذاشت و گفت: «ایران باید همه دوربین‌های آژانس را حذف کند و اجازه ورود بازرسان را ندهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدمهدی بابایی در کانال تلگرامی دیده‌بان انقلاب از لزوم بازدارندگی هسته‌ای گفت و در دفاع از این کار نوشت: «در صورت ایجاد بازدارندگی هسته‌ای، تنها تهدید برای ایران، فقط و فقط کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواهند بود نه بیشتر. این‌گونه می‌توان به راحتی در خاک اروپا و آمریکایی که پذیرای هزاران خائن امنیتی و اقتصادی است، عملیات‌هایی صورت داد تا دیگر خائنی روی امنیت نبیند.»

هرچند شاید آش این قطعنامه چندان هم شور نباشد و پیش‌بینی آن دسته از کارشناسان درست باشد که معتقدند این قطعنامه گام معتدل آژانس است و با توجه به واکنش جمهوری اسلامی به این اتفاق، در آینده کار به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شود. اما آن‌طور که از نشانه‌ها برمی‌آید جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ قدمی برای نهایی شدن برجام برنمی‌دارند. علی خامنه‌ای برخلاف دوره‌های گذشته مذاکرات، در سخنرانی پانزدهم خرداد هیچ صحبتی از مذاکرات و برجام نکرد. طرف‌های مذاکره‌کننده در نشست‌های احیای برجام، به‌ قدری از آن دور شده‌اند که به نظر می‌رسد مکانیسم ماشه هم جواب قاطعی برای بن‌بست هسته‌ای ایران نخواهد بود. جمهوری اسلامی، یا تخته‌گاز راه هسته‌ای شدنش را ادامه می‌دهد، یا ترمزی برای جاه طلبی‌هایش  پیدا می‌شود.