ابلاغ حکم دادگاه عالی انتاریو درباره هواپیمای اوکراینی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی

دادگاه عالی انتاریو در مه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که شلیک به پرواز پی‌اس۷۵۲ «اقدامی تروریستی و عامدانه» بوده است

سپاه پاسداران در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸  پرواز پی‌اس۷۲۵ خطوط هوایی اوکراین را بر فراز تهران هدف دست‌کم دو موشک قرار داد-Reuters

وزارت خارجه کانادا در نامه‌ای حکم قاضی دادگاه عالی انتاریو، ادوارد بلوبابا، مبنی بر عامدانه و تروریستی بودن حمله به هواپیمای اوکراینی را، به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

در این نامه، که تاریخ هفتم ژوئن ۲۰۲۲ را دارد، وزارت خارجه کانادا خطاب به مارک آرنولد، از شرکت حقوقی «گاردینر میلر آرنولد» واقع در تورنتو، تصریح می‌شود که حکم دادگاه به مقام‌های ذی‌ربط وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده است.

این نامه همچنین می‌گوید که رونوشتی از نامه نیز برای ثبت به دادگاه عالی عدالت انتاریو فرستاده شده تا در سوابق پرونده قرار گیرد.

دادگاه عالی انتاریو به ریاست قاضی بلوبابا در مه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که شلیک به پرواز پی‌اس۷۵۲ «اقدامی تروریستی و عامدانه» بوده است.

این دادگاه همچنین در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار کانادا به خانواده‌های شش نفر از جان‌باختگان شلیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای اوکرایی محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ (هشتم ژانویه ۲۰۲۰) پرواز پی‌اس۷۲۵ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را بر فراز تهران هدف دست‌کم دو موشک قرار داد. تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما که اکثرا شهروندان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی بودند جان باختند.

مارک آرنولد، وکیل شش خانواده‌ کشته‌شدگان هواپیما که شکایتشان در دادگاه انتاریو به نتیجه رسیده است، گفته است که تیم حقوقی او به دنبال توقیف دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج و کانادا است.

قاضی ادوارد بلوبابا، حکم پرداخت غرامت به خانواده‌ها را در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ صادر کرده بود که همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به دست نیروهای آمریکایی در عراق، در رسانه‌ها اعلام شد.

به گزارش سی‌بی‌سی پرونده را شاهین مقدم، مهرزاد زارعی و علی گرجی و برخی خانواده قربانیان در ایران به جریان انداختند که به دلیل نگرانی از فشار حکومت بر آن‌ها نام‌شان رسانه‌ای نشده است.

جمهوری اسلامی ایران حکم دادگاه کانادا را بی‌اساس خوانده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای چند روز شلیک به هواپیما را انکار کردند اما پس از آن که مراجعی در آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا شواهد و مستندات در این خصوص را منتشر کردند، در نهایت تهران تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما با موشک‌های سامانه دفاعی سپاه و بر اثر «خطای انسانی» هدف قرار گرفته است.