تایلند برای مقابله با جاسوس‌های ایرانی آماده‌باش اعلام کرد

پس از هشدار اسرائیل، احتمال حضور جاسوسان ایرانی در تایلند موجب نگرانی‌های امنیتی شده است

نهادهای امنیتی به دقت ایرانی‌ها و برخی مسلمانان تایلندی را که به جاسوسی مظنون‌اند، زیر نظر دارند - Jack TAYLOR / AFP

یکی از مقام‌های امنیتی تایلند اعلام کرد که دستور محرمانه‌ای به پلیس سراسر این کشور صادر شده است که مراقب جاسوسان ایرانی باشند که گمان می‌رود در منطقه حضور دارند. 

این منبع آگاه به بانکوک‌پست گفت که نهادهای امنیتی به دقت ایرانی‌ها و برخی مسلمانان تایلندی را که به جاسوسی مظنون‌اند، زیر نظر دارند. رئیس پلیس ملی تایلند به اداره تحقیقات مرکزی، اداره پلیس مرکزی و هر ۹ منطقه پلیس استانی دستور داده است که در حالت آماده‌باش قرار بگیرند و اطلاعاتی را در مورد تحرکات ماموران مخفی جمع‌آوری کنند.

این منبع گفت که این دستور به حادثه‌ای در روز ۲۴ مه سال گذشته اشاره می‌کند که در آن به مقامات اندونزی اطلاع داده شد فردی به نام قاسم صابری گیلچالان با پاسپورت جعلی بلغاری وارد این کشور شده است. در ۲۷ مه سال گذشته، این مرد قبل از عزیمت به قطر از سوی مقام‌های اندونزی در فرودگاه دستگیر شد. پس از آن که پلیس اندونزی متوجه شد که او بیش از ۱۰ بار با استفاده از اوراق جعلی وارد این کشور شده است، دادگاه او را به دو سال زندان برای این جرایم محکوم کرد.

این منبع آگاه با اشاره به جزییات بیشتری درباره این فرد ایرانی افزود: «پلیس اندونزی دریافت که این مرد ۱۱ تلفن همراه، یک تبلت، تعدادی سیم‌کارت و پول نقد به ارزش بیش از ۳۲۰ هزار بات داشته است. با بررسی تلفن همراه او اسامی برخی از مسلمانان تایلندی کشف شد و مقامات اندونزی معتقدند گیلچالان جاسوسی از ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بازجویی بیشتر، گیلچالان به پلیس گفت که چندین بار از سوی یک دیپلمات سابق ایرانی در مالزی به او ماموریت داده شد که هم در آن کشور و هم در اندونزی به عنوان جاسوس عمل کند. آخرین تلاش شامل لابی کردن با مقامات اندونزی برای آزادسازی نفتکش «ام تی هورس» با پرچم ایران بود که در ژانویه سال گذشته در آب‌های این کشور توقیف شد. این مرد همچنین شرکتی را در بالی راه‌اندازی کرده بود که به عنوان یک پایگاه امن برای انجام عملیات مخفی خود از آن استفاده می‌کرد.

افشاگری گیلچالان در میان چندین کشور که درباره عملیات‌ جاسوسی ایران‌ نگرانند، جنجال زیادی ایجاد کرده است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانند. گفته می‌شود که گیلچالان و یک دیپلمات سابق ایرانی چندین بار به تایلند سفر کرده بودند و با مسلمانان شیعه برجسته تایلندی که روابط نزدیکی با ایران دارند ملاقات داشتند.

منبع آگاه مصاحبه‌کننده با بانکوک‌پست در این زمینه گفت: «با توجه به این موضوع، ممکن است جاسوسان ایرانی دیگری نیز با استفاده از گذرنامه‌های جعلی در عملیات مخفیانه در تایلند شرکت کنند و برخی از تایلندی‌ها نیز با دریافت کمک‌های مالی یا انواع دیگر حمایت‌ها مظنون به جاسوسی باشند.»

به گفته او، با توجه به میزبانی تایلند از اجلاس اوپک در ماه نوامبر که با حضور رهبران جهان برگزار خواهد شد، اقدام‌های امنیتی تشدید شده‌اند.

این منبع با بیان این که «اجازه نمی‌دهیم هیچگونه ناآرامی یا خشونتی رخ دهد» افزود که این کشور از تکرار انفجار سوخومویت ۷۱ در فوریه ۲۰۱۲ جلوگیری می‌کنند. در آن عملیات، سه مرد ایرانی در ارتباط با بمبی که پیش از موعد مد نظر بمب‌گذاران در خانه‌ای اجاره‌ای منفجر شد، دستگیر و زندانی شدند.

در نوامبر ۲۰۲۰، دو تن از زندانیان ایرانی به نام‌های مسعود صداقت‌زاده و سعید مرادی بر اساس توافق دوجانبه برای گذراندن دوران محکومیت خود به ایران فرستاده شدند و فرد سوم به نام محمد خزایی در مرداد همان سال عفو سلطنتی دریافت کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، اقدامات امنیتی تایلند پس از آن انجام می‌شود که تل‌آویو درباره احتمال توطئه انتقام‌جویانه تهران به کشورهای منطقه هشدار صادر کرده است. 

هفته گذشته اسرائیل در اقدامی کم‌سابقه به اسرائیلی‌هایی که به ترکیه و کشورهای اطراف سفر می‌کنند هشداری صادر کرد مبنی بر این که ممکن است از سوی عوامل ایرانی که به دنبال انتقام ترور اخیر افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، هدف قرار بگیرند. تایلند نیز یک مقصد توریستی محبوب برای مسافران اسرائیلی به ویژه در میان سربازان نیروهای دفاعی این کشور است. 

شورای امنیت ملی اسرائیل در اقدامی غیرمعمول، صراحتا «عملیات تروریستی ایرانی» را به عنوان منبع تهدید اسرائیلی‌ها در ترکیه و کشورهای اطراف شناسایی کرد.

اخبار کانال ۱۲ این کشور نیز روز یکشنبه گزارش داد که اسرائیل به دلیل نگرانی از حمله انتقام‌جویانه ایران در حال بررسی گسترش هشدار سفر به کشورهای دیگر است. بنا بر این گزارش، اسرائیل بر این باور است که ایرانی‌ها در حال حاضر انگیزه بیشتری برای حمله به اسرائیلی‌ها دارند.

هشدارهای اسرائیل پس از ترور حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران ایران انجام می‌شود. اسرائیل رسما در مورد این حادثه اظهار نظر نکرده است، اما بنا به گزارش‌ها، سطح هشدار امنیتی را در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در سراسر جهان افزایش داده است.

یک مقام اطلاعاتی ناشناس به نیویورک‌تایمز گفت که اسرائیل به مقامات آمریکایی گفته است که پشت ترور خدایی بوده است، با این حال، این موضوع بعدا از سوی مقم‌های ارشد اسرائیلی تکذیب شد.