پوتین: موشک دوربرد به اوکراین بدهید، شدیدتر حمله می‌کنیم

رئیس‌جمهوری روسیه گفت آمریکا با ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین، در پی طولانی کردن جنگ است

پوتین ادعا می‌کند کشورهای غربی در پی طولانی کردن جنگ اوکراین هستند -- AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به کشورهای غربی هشدار داد، اگر ایالات متحده آمریکا به ارسال موشک‌های دور – برد به اوکراین ادامه دهد، او اهداف جدیدی را مورد حمله قرار خواهد داد.

پوتین، در جریان گفتگویی با شبکه اول تلویزیون دولتی روسیه، ضمن تاکید بر اینکه نباید چنان موشک‌هایی در اختیار ارتش اوکراین قرار داده شود، گفت:«ما به اهدافی حمله خواهیم کرد که هنوز آن‌ها را هدف قرار نداده‌ایم.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین به نام هیچ‌یک از اهداف احتمالیِ مد نظرش اشاره نکرد. با این‌حال، به نقل از این خبرگزاری، پوتین گفت: «هیاهو در مورد ارسال تسلیحات غربی به اوکراین به منظور طولانی شدن درگیری طراحی شده است.»

دولت ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه، اول ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرد برخی از موشک‌های پیشرفته‌اش را در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز یک روز پیش از اعلام رسمی این تصمیم دولت آمریکا در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، نوشت به باور او حمله نظامی روسیه به اوکراین از مسیر دیپلماتیک به‌پایان خواهد رسید، اما دولت اوکراین نیز باید مجهز به «سلاح و مهماتی» باشد تا بتواند از آن‌ها به‌عنوان «اهرم فشا» در پای میز مذاکره استفاده کند.

بایدن، در همان مقاله، راهبرد مورد نظرش را با این عبارت‌ها تشریح کرد:«به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام تا مهمات بیشتر و سیستم موشکی پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم تا [اوکراینی‌ها] بتوانند، در جریان نبردهای جاری داخل اوکراین، اهداف کلیدی را مورد حمله قرار دهند.»

تصمیم دولت جو بایدن به‌منظور ارسال سیستم‌های موشکی پیشرفته‌تر به اوکراین به مذاق مقام‌های روسیه خوش نیامد. وزارت دفاع روسیه، همزمان با این تصمیم دولت آمریکا، اعلام کرد نیروهای اتمی این کشور در منطقه‌ای در شرق مسکو رزمایش‌هایی برگزار خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمامی این موارد، و هشدارهای دولت روسیه در مورد ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین از سوی آمریکا، جو بایدن در روز ۳۰ مه ۲۰۲۲ تاکید کرده بود آمریکا آن دسته از «سیستم‌های موشکی» که اوکراین به‌وسیله آن بتواند به داخل خاک روسیه حمله کند، در اختیار ارتش اوکراین قرار نخواهد داد.

روزنامه گاردین در همان زمان نوشت انتظار می‌رود موشک‌های جدیدی که ایالات متحده آمریکا در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، سیستمی باشد که مقام‌های دولت آمریکا موشک‌های آن را در زمره موشک‌هایی با «برد متوسط» دسته‌بندی کرده‌اند؛ یعنی موشک‌هایی که بردشان تا ۷۰ کیلومتر است.

از این‌رو، با توجه به اظهار نظرهای مقام‌های رسمی آمریکا و تحلیل ناظران مستقل، به‌نظر می‌رسد آمریکا سلاح‌هایی در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد تا ارتش این کشور بتواند «اهدافی در عمق روسیه را هدف قرار دهد و باعث تشدید جنگ شود.»

با این همه با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، مقام‌های دولت این کشور، رهبرهای کشورهای غربی و همچنین ناظران مستقل بین‌المللی هشدار داده‌اند که نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین قوانین جنگی و بین‌المللی را نقض می‌کنند و به‌صورت گسترده مبانی حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند.

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های وادیم شایسیمارین، از سربازهای سابق ارتش روسیه، از جمله اسناد مهمی است که نقض قوانین جنگی از سوی نیروهای نظامی روسیه را ثابت می‌کند. این فرد ۲۱ ساله روز ۲۳ مه ۲۰۲۲، و به اتهام انجام «جنایت جنگی»، به حبس ابد محکوم شد. شایسیمارین پس از سومین جلسه دادگاهش، اتهام‌های مندرج در کیفرخواست را پذیرفت و اعلام کرد در جریان نخستین روزهای اشغال اوکراین، با شلیک گلوله به سر یک مرد ۶۲ ساله و غیر مسلح اوکراینی او را به قتل رسانده است.

پیش از آن نیز ایندیپندنت انگلیسی، در هفدهم آوریل ۲۰۲۲، با انتشار گزارشی میدانی درباره جنایت‌های ارتش روسیه در برخی مناطق شمال شرقی اوکراین مدعی شد با تهیه این گزارش اسنادی تازه درباره نقض قوانین جنگی و همچنین نقض حقوق بشر به‌وسیله نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین تهیه کرده است.

مقام‌های رسمی اوکراین نیز روز یکشنبه، ۵ ژوئن ۲۰۲۲، یکی از تازه‌ترین ادعاها در این زمینه را مطرح کردند. به‌گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ستاد کل ارتش اوکراین نیروهای نظامی روسیه را به استفاده از بمب‌های فسفری، در یکی از روستاهای منطقه خارکف، متهم کرد؛ هر چند به نقل از این خبرگزاری این ادعای اوکراینی‌ها هنوز از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده است.

بیشتر از جهان