همزمان با پیشروی ارتش روسیه، آمریکا موشک‌ و مهمات به اوکراین می‌فرستد

نیروهای روسیه در نود و هشتمین روز از تهاجم خود به اوکراین، به شهر صنعتی و مهم سیویرودونتسک حمله کرده‌اند

بایدن می‌گوید دلیل ارسال تجهیزات جدید نظامی به اوکراین این است تا این کشور بتواند از آن‌ها به‌عنوان «اهرم فشار» در پای میز مذاکره با روسیه استفاده کند -- AFP

نیروهای نظامی روسیه روز چهارشنبه اول ژوئن ۲۰۲۲ (یازده خرداد) در تلاش برای تصرف بخش‌هایی از شرق اوکراین به مرکز یک شهر صنعتی نزدیک‌تر شدند. این در حالی است که همزمان دولت ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرد موشک‌های پیشرفته‌ای را به کی‌یف می‌فرستد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه ۳۱ مه ۲۰۲۲ در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرد، در ارتباط با این تصمیم دولت آمریکا نوشت به باور او حمله نظامی روسیه به اوکراین از مسیر دیپلماتیک به‌پایان خواهد رسید، اما دولت اوکراین نیز باید مجهز به «سلاح و مهماتی» باشد تا بتواند از آن‌ها به‌عنوان «اهرم‌ فشار» در پای میز مذاکره استفاده کند.

بایدن در توضیح راهبرد مد نظرش نوشت:«به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام تا مهمات بیشتر و سیستم ‌موشکی پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم تا [اوکراینی‌ها] بتوانند، در جریان نبردهای جاری داخل اوکراین، اهداف کلیدی را مورد حمله قرار دهند.»

به این ترتیب، در شرایطی که نیروهای روسیه با هدف تصرف دونباس به شرق اوکراین هجوم برده‌اند، جو بایدن از تامین سیستم‌های موشکی و مهمات دقیقی خبر داد که می‌تواند به اهداف دوربرد روسیه حمله کند. این تجهیزات بخشی از بسته تسلیحاتی ۷۰۰ میلیون دلاری است که انتظار می‌رود به زودی از آن رونمایی شود.

به گزارش رویترز، ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در نود و هشتمین روز از تهاجم خود به این کشور، زیرساخت‌هایی را در مناطق شرقی و جنوبی از جمله در شهر صنعتی و نمادین مهم سیویرودونتسک که چند روز گذشته وارد آن شده‌اند، مورد حمله قرار داده‌اند.

سیویرودونتسک شهری مربوط به دوران شوروی است که یک کارخانه بزرگ شیمیایی نیز در آن قرار دارد. به گفته فرماندارهای محلی، روسیه روز سه‌شنبه به این کارخانه شیمیایی بزرگ حمله و یک مخزن اسید نیتریک سمی را منفجر کرد.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که تدارکات جدید، که شامل بیش از میلیاردها دلار تجهیزات مانند هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های ضدهوایی است، برای مقابله با حملات موشکی روسیه در نظر گرفته شده است.

اوکراین از اهدای تسلیحات غرب استقبال کرد، اگرچه برخی فرماندارهای محلی این کشور با انتقاد از ارسال تجهیزات می‌گویند که این ابزار در حجمی که انتظار می‌رفت فرستاده نشده‌اند و ممکن است نتوانند به پیروزی آن‌ها کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نگرانی‌هایی مبنی بر این که استفاده از این سلاح‌ها ممکن است ایالات متحده آمریکا را وارد درگیری مستقیم کند، مقام‌های ارشد دولت بایدن گفتند که اوکراین تضمین داده است این موشک‌ها را به داخل خاک روسیه شلیک نکند. با این حال برخی مقام‌های رسمی روسیه نسبت به افزایش خطر رویارویی مستقیم با آمریکا هشدار دادند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت مسکو این تحولات را «بسیار منفی» می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، اندکی پس از اعلام تصمیم جدید دولت آمریکا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای اتمی این کشور در استان ایوانوو، واقع در شمال شرق مسکو، رزمایش‌هایی برگزار می‌کنند. به گفته این وزارتخانه، حدود یک هزار نیروی نظامی در مانورهای گسترده با استفاده از بیش از یک‌صد وسیله نقلیه، از جمله پرتاب‌گرهای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، وارد رزمایش شدند.

در پیوند با این خبر، یک افسر ارشد نظامی نیز گفت روسیه همچنین آزمایش موشک کروز مافوق صوت خود را به پایان رسانده است و آن را تا پایان سال روی یک ناو جدید ناوگان شمالی خود مستقر خواهد کرد.

با این‌وجود، جو بایدن روز دوشنبه، ۳۰ مه ۲۰۲۲، گفت آمریکا آن دسته از «سیستم‌های موشکی» که اوکراین به‌وسیله آن بتواند به داخل خاک روسیه حمله کند، در اختیار ارتش اوکراین قرار نخواهد داد. به‌گزارش روزنامه گاردین انتظار می‌رود موشک‌های جدیدی که ایالات متحده آمریکا در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، سیستمی باشد که مقام‌های دولت آمریکا موشک‌های آن‌ را در زمره موشک‌هایی با «برد متوسط» دسته‌بندی کرده‌اند؛ یعنی موشک‌هایی که بردشان تا ۷۰ کیلومتر است.

از این رو به نظر می‌رسد که آمریکا سلاح‌هایی در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد تا ارتش این کشور بتواند، به نقل از روزنامه گاردین، «اهدافی در عمق روسیه را هدف قرار دهد و باعث تشدید جنگ شود.»

از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، که از سوی منتقدانش به کمک به اوکراین متهم شده است، روز چهارشنبه خبر داد که برلین سیستم دفاع میان‌برد زمین به هوای خود (IRIS-T) را به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

پیش از این نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم نکردن کامل و سریع منابع انرژی روسیه، خواستار تسلیحات بیشتر شده بود.

بیشتر از جهان