یکصدودومین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین؛ چند انفجار کی‌یف را لرزاند

رئیس‌جمهوری اوکراین: این که جنگ هنوز ادامه دارد، تحقیر تمام جهان است

«چند انفجار در مناطق دارنیتسکی و دنیپروسکی پایتخت رخ داد، اما نیروهای ما در حال حاضر در محل حضور دارند» - Reuters

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، خبر داد که این شهر بامداد روز یکشنبه با چندین انفجار لرزید. این انفجارها یک روز پس از آن روی داد که به گفته مقام‌های اوکراینی، سربازان این کشور بخش‌هایی از شهر سیویرودونتسک را در یک ضد حمله علیه روسیه باز پس گرفتند.

به گزارش رویترز، شهردار پایتخت اوکراین در یک کانال تلگرامی نوشت: «چند انفجار در مناطق دارنیتسکی و دنیپروسکی پایتخت رخ داد، اما نیروهای ما در حال حاضر در محل حضور دارند.»

ادعای اوکراین در مورد باز پس گرفتن شهر سیویرودونتسک در حال مطرح شده که مسکو اعلام کرده نیروهایش در آنجا دستاوردهایی داشته‌اند. این ادعاها را نمی‌توان تایید کرد، اما این اولین باری است که کی‌یف می‌گوید که ضد حمله بزرگی در یک شهر کوچک صنعتی انجام داده است.

الکساندر استریوک، شهردار سیویرودونتسک، گفت که درگیری‌های خیابانی در روز شنبه ادامه داشت و هر دو طرف به یکدیگر حمله می‌کنند. او به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «وضعیت متشنج و پیچیده است. کمبود غذا، سوخت و دارو وجود دارد. با این حال ارتش ما تمام تلاش خود را برای بیرون راندن دشمن از شهر انجام می‌دهد.»

روسیه در هفته‌های اخیر نیروهای خود را در سیویرودونتسک برای انجام یکی از بزرگ‌ترین نبردهای زمینی علیه اوکراین متمرکز کرده است. تسخیر شهر سیویرودونتسک، یکی از تلاش‌های روسیه برای تصرف کامل منطقه صنعتی دونباس اوکراین است. روسیه همچنین تلاش‌های خود را برای تصرف لیسیچانسک در نزدیکی همان منطقه افزایش داده است. این دو شهر با مجموع جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر (قبل از جنگ)، آخرین مناطق عمده تحت کنترل اوکراین در استان لوهانسک در نزدیکی دونتسک محسوب می‌شوند که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهد. روسیه بر تصرف بخش‌هایی از این مناطق که قبلا به دست جدایی‌طلبان طرفدار مسکو نیفتاده بود، متمرکز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار استان لوهانسک اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ۲۰ درصد از اراضی ازدست‌رفته در سیورودونتسک را پس گرفته‌اند و در صورت تامین سلاح‌های دوربرد غربی می‌توانند این وضعیت را به نفع خود حفظ کنند.

در همین حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در یک مصاحبه مطبوعاتی در باره نبرد بین این دو کشور گفت: «خیلی مهم است که روسیه تحقیر نشود تا پس از پایان جنگ در اوکراین، بتوان به یک راه‌حل دیپلماتیک دست پیدا کرد.»

او گفت که ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین مرتکب یک «اشتباه تاریخی و اساسی» شده و اکنون «منزوی» است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پاسخ به این گفته‌های مکرون گفت: «پیامدهای وحشتناک این جنگ را می‌توان هر لحظه متوقف کرد، به شرط آن که یک نفر در مسکو دستور این کار را بدهد. این واقعیت که هنوز چنین دستوری وجود ندارد، آشکارا تحقیر تمام جهان است.»

پوتین نیز در مصاحبه‌ای که قرار است از تلویزیون ملی این کشور پخش شود، در باره جنگ صحبت خواهد کرد. او در گزیده‌ای کوتاه که از رسانه‌ها پخش شد، در باره این موضوع گفت: «نیروهای ضد هوایی روسیه ده‌ها سلاح اوکراینی را سرنگون کرده‌اند و آن‌ها را به ‌سادگی خرد می‌کنند.»

اوکراین می‌گوید قصد دارد تا جایی که ممکن است نیروهای روسیه را در میدان نبرد به عقب براند و روی سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای که ایالات متحده و بریتانیا متعهد شده‌اند به آن‌ها برسانند، حساب می‌کند. این در حالی است که مسکو گفته است که ارسال تسلیحات غربی به اوکراین به آتش جنگ می‌افزاید، اما مسیر آنچه را «عملیات نظامی ویژه» برای خلع سلاح اوکراین می‌نامد، تغییر نخواهد داد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، در پاسخ به سوالی در باره پیشنهاد میانجی‌گری امانوئل مکرون گفت: «تا زمانی که اوکراین تمام تسلیحات وعده داده شده را دریافت نکرده است و نیروهای روسی را تا جایی که ممکن است به سمت مرزهای اوکراین عقب نرانده، هیچ فایده‌ای برای مذاکره وجود ندارد.»

در سوی دیگر، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از سفر احتمالی به اوکراین خبر داد. پاپ در باره این سفر گفت: «گرفتن تصمیمی که ممکن است به دنیا آسیب بیشتری برساند، آسان نیست. من باید لحظه مناسب برای انجام این کار را پیدا کنم.»

پاپ پیش از این درحالی‌ که خونریزی‌های ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را با نسل‌کشی رواندا مقایسه کرده بود، گفت که حدود ۲۰ روز پس از شروع جنگ، پیامی برای پوتین ارسال کرده است و خواسته برای دیدار با او به مسکو برود، اما پاسخی دریافت نکرده‌ است.

بیشتر از جهان