همه وعده‌های طالبان در سفر به نروژ، دروغ بود

برخورد طالبان به ویژه در برابر زنان روز به روز شدیدتر و محدود‌کننده‌تر می‌شود

وزیر خارجه نروژ معتقد است که برای وارد کردن فشار بر طالبان باید از روش‌های مختلف استفاده شود-AFGHAN TALIBAN / AFP

مقام‌های دولت نروژ چهار ماه پس از نشست اسلو که برای اولین بار هیئتی از گروه طالبان با نام امارت اسلامی به یک کشور اروپایی سفر کردند، از عملکرد این گروه ابراز ناامیدی می‌کنند.

انیکین هویتفلد، وزیر خارجه نروژ، پنجشنبه ۱۲ خرداد (۲ ژوئن)، در نشستی به انتقادها از وزارت خارجه این کشور به‌دلیل دعوت از طالبان برای حضور در نروژ پاسخ داد.

روزنامه نروژ تودی در خبری که روز پنجشنبه منتشر کرد از قول وزیر خارجه این کشور نوشت: «ما به شدت از عملکرد طالبان ناامید شده‌ایم. کسانی که رهبری این گروه را در افغانستان به عهده دارند، از محافظه‌کارترین چهره‌های طالبان محسوب می‌شوند.»

 خانم هویتفلد معتقد است که برای وارد کردن فشار بر طالبان باید از روش‌های مختلف استفاده کرد. او می‌گوید از کمک‌های ما به مردم افغانستان که شامل دارو و غذا می‌شود، نباید همچون ابزار فشار استفاده شود، زیرا این کمک‌ها برای فقیرترین مرد‌م این کشور فرستاده می‌شود.

وزیر خارجه نروژ افزود همان‌گونه که غرب، روسیه را مجازات می‌کند، طالبان نیز باید به همان صورت مجازات شوند.

وزیر خارجه نروژ گفت زندگی زیر سلطه طالبان بی‌ارزش است، زیرا زندگی تنها غذا خوردن و زنده ماندن نیست و بدترین شیوه زندگی در خانه بودن و اجازه خروج نداشتن است.

 به باور وزیر خارجه نروژ، بزرگ‌ترین وعده دروغین طالبان، محرومیت دختران بالاتر از کلاس ششم برای رفتن به مدرسه است، زیرا طالبان در نروژ وعده دادند که به دختران اجازه رفتن به مدرسه را خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر خارجه نروژ، این کشور تصمیم گرفته است که بیشترین فشار را بر طالبان وارد کند. برای مثال حالا که طالبان تصمیم گرفته‌اند که دختران را از رفتن به مدرسه محروم کنند، نروژ هم هیچ کمکی به مدارس پسرانه نخواهد کرد. هویتفلد باور دارد وارد کردن فشار مالی به طالبان، بهترین روش است برای این که آن‌ها را وادار کند تا از محدود کردن مردم از حقوق اولیه‌شان دست بردارند.

کشور نروژ سال گذشته حدود ۶۸۸ میلیون کرون معادل ۸۰ میلیون دلار آمریکایی به افغانستان کمک کرد. البته این کمک‌ها را سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی‌ در دسترس مردم افغانستان قرار دادند. اواخر ژانویه امسال، دولت نروژ هیئتی از گروه طالبان را به این کشور دعوت کرد.

این دعوت با واکنش افغانستانی‌های مهاجر در سراسر جهان و جریان‌های مخالف طالبان روبه‌رو شد. افغان‌ها بر این باور بودند که حضور هیئتی از طالبان در یک کشور اروپایی به نحوی تایید عملکرد این گروه خواهد بود. با این حال وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که دعوت از گروه طالبان به معنای رسمیت بخشیدن به این گروه نیست.

خانم هویتفلد در همان زمان از عملکردش برای دعوت طالبان دفاع کرد و گفت این دعوت هیچ‌گونه رسمیتی به طالبان نمی‌بخشد؛ زیرا نروژ از سال‌ها پیش‌ با گروه طالبان در تماس و گفت‌وگو بوده است.

خانم هویتفلد در آن زمان گفت: «می‌دانیم که طالبان فعالانه از منافع خود دفاع خواهند کرد و به دنبال مشروعیت‌اند. یکی از دلایلی که من با ‌عنوان وزیر خارجه با آن‌ها ملاقات نکردم همین است.»

او همچنین گفت ما خواسته‌های روشنی را مطرح کرده‌ایم و اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا طالبان به وعده‌هایشان عمل می‌کنند یا خیر.

یکی از اصول کلیدی پشتوانه تلاش‌های صلح و آشتی نروژ، تمایل به گفت‌وگو با همه طرف‌ها است. حالا به نظر می‌آید چهار ماه پس از نشست نروژ، وزیر خارجه این کشور به شدت از عملکرد طالبان در افغانستان ناامید شده و در پی افزایش فشار بر این گروه است. هرچند وزیر خارجه نروژ به‌خوبی می‌داند که این فشارها بر طالبان که به هیچ اصل بین‌المللی پایبند نیستند، کوچکترین اثری ندارد و آنان از عملکرد خود دفاع خواهند کرد.