افزایش اعتراض‌های صنفی، سفره‌های خالی و مدیران نالایق

در دو روز گذشته، دست‌کم ۱۵ اعتراض صنفی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد

عکس مربوط به اعتراض‌های گذشته است - باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار تجمع‌های صنفی در روزهای اخیر، تحت‌الشعاع وقایع آبادان و تجمع‌های اعتراضی و عزاداری برای جانباختگان حادثه متروپل قرار گرفت؛ این در حالی است که در روزهای سه‌شنبه، دهم خرداد، و چهارشنبه، یازدهم خرداد، دست‌کم در ۱۵ شهر ایران، تجمع‌های صنفی برگزار شد.

شماری از معلمان در سنندج روز سه‌شنبه، با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر، درخواست کردند به مطالباتشان رسیدگی شود. فرهنگیان در این تجمع با شعار «معلم زندانی آزاد باید گردد» خواستار آزادی معلمان زندانی شدند. شماری از معلمان سنندجی هم برای پیگیری وضعیت مسعود فرهیخته، فعال صنفی بازداشتی، مقابل سازمان اطلاعات سپاه تجمع کردند. در حاشیه این تجمع، نیروهای امنیتی مجید کریمی، یک فعال صنفی معلمان در سنندج، را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

از سوی دیگر، اسکندر لطفی، معلمی از شهرستان مریوان و از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان، نیز از روز دوشنبه، ۹ خرداد، در اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی و همچنین تحت فشار بودن برای گرفتن اعتراف‌های اجباری از خود اعتصاب غذای خشک کرده است.

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی زنجان نیز در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل اداره مدیریت و برنامه‌ریزی این استان خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. هم‌زمان، بازنشستگان تامین اجتماعی استان گیلان نیز مقابل ساختمان هسته گزینش این استان در رشت، تجمع کردند.

شورای بازنشستگان ایران همچنین از برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی تبریز در برابر ساختمان این سازمان در روز چهارشنبه خبر داد.

از جمله دلایل تجمع این بازنشستگان اعتراض به مشخص نشدن وضعیت افزایش حقوق ‌‌و مستمری سال ۱۴۰۱ اعلام شد. بازنشستگان به افزایش حداقلی حقوق خود در سال جاری معترض‌اند. درخواست آن‌ها افزایش ۵۷ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و افزایش ۳۸ درصدی دستمزد سایر سطوح، طبق مصوبه شورای عالی کار و تامین اجتماعی، است.

به گزارش هرانا، یکی از تجمع‌کنندگان در رشت گفت: «مسئولان سازمان در بازگشت از جلسات اداری، از میان جمعیت معترضان عبور کردند اما به ما پاسخی ندادند و در دفتر کار خود مستقر شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زنجان، علاوه بر بازنشستگان تامین اجتماعی، جمعی از بازنشستگان و کارکنان شرکت مخابرات این شهر نیز در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند. به گزارش ایلنا، بازنشستگان و کارکنان شرکت مخابرات زنجان به پرداخت نشدن حقوق اردیبهشت‌ماه‌ خود معترض‌اند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر هم برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان اداری این کارخانه تجمع کردند. هرانا به نقل از یکی از تجمع‌کنندگان نوشت: «دلیل اعتراض ما یکی موضوع مطالبات صنفی در خصوص تبدیل وضعیت و همسان‌سازی دستمزد است که سال‌ها است مغفول مانده و اجرایی نمی‌شود. مورد دیگر انفصال از خدمت مدیریت کشت و صنعت کاون از سوی سازمان تعزیرات است.»

در تهران هم چند مورد تجمع اعتراضی دانشگاهی برگزار شد. شماری از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران با تجمع مقابل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به برگزاری حضوری امتحانات اعتراض کردند‌. دانشجویان در این تجمع، با سردادن شعار «مدیر بی‌کفایت نمی‌خواهیم»، در اعتراض به اینکه مسئولان دانشگاه درباره نحوه برگزاری امتحانات اطلاع‌رسانی لازم را انجام نداده‌اند، خواستار لغو برگزاری امتحانات به صورت حضوری‌‌اند.

اتفاقی مشابه هم در دانشگاه امیرکبیر تهران رخ داد. روز سه‌شنبه، گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به مشکلات آموزشی در دانشگاه، در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. به گفته دانشجویان این دانشگاه، در حالی که هنوز امتحانات میان‌ترم تمام نشده است، آن‌ها باید بدون در نظر گرفتن فرجه بین این دو سری امتحان، در امتحان‌های پایان‌ترم  شرکت کنند.

از سوی دیگر، شماری از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هم در مقابل این دانشگاه تجمع کردند. از جمله دلایل این تجمع اعتراض به پایین بودن حقوق دریافتی‌ اعلام شد. کارکنان دانشگاه آزاد همچنین به مبلغ قابل‌توجه حقوق دریافتی هیئت رئیسه دانشگاه نیز اعتراض و آن‌ را با حقوق خود مقایسه کردند. معترضان برای تاکید بر سختی وضعیت معیشتی خود، در محوطه بیرونی دانشگاه یک سفره خالی روی زمین پهن کردند.

علاوه بر این‌ها، اعضای شرکت تعاونی مسکن دانشگاه علوم پزشکی زنجان، کارگران شرکت صنایع آذرآب، کشاورزان بخش بیرانشهر خرم آباد و کارمندان مخابرات اسیلام ایلام نیز در دو روز گذشته تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. در یک‌ سال اخیر با افزایش قیمت کالاهای اساسی، افزایش قیمت دلار و همچنین تورم، اعتراض‌های صنفی در ایران مدام روبه‌افزایش است. مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیز تا به امروز برای خیلی از کارگران و کارمندان اجرایی نشده و مشکلات معیشتی اقشار مختلف در کنار مشکلات مدیریتی و سرکوب معترضان، باعث شده است که در حال حاضر، وضعیت ایران با ثبات فاصله زیادی داشته باشد.