جمیله جمیل از تجربه جنگیدن با سرطان می گوید

 کسانی که برای زنده ماندن مبارزه کرده‌اند و شکست خورده‌اند لایق احترام بیش‌تری هستند

جمیله جمیل در مراسم جایزه امی لس آنجلس سپتامبر ۲۰۱۹
VALERIE MACON / AFP

جمیله جمیل از دو بار مبتلا شدن به سرطان صحبت کرده است.

این هنرپیشه و فعال اجتماعی در روز دوشنبه در توییتر به مردی که نظری از سر تحقیر راجع به طرز لباس پوشیدن وی در این سن و سال نوشته بود جواب داد.

جمیل نظر آن مرد را «اوج مزخرف‌گویی» خواند و گفت مردان بسیاری در رسانه‌های اجتماعی او را «آشغال‌ خنگ» خطاب‌اش می‌کنند.

ستاره‌  فیلم«جای خوب» در پیام‌های ادامه‌ی همان پیام توضیح داد که به نظر وی «تابوهای فرهنگی» مربوط به پیری توهین‌آمیز است مخصوصاً اگر کسی مثل وی مبتلا به بیماری مزمن و سرطان هم شده باشد.

« باید بگویم به‌عنوان کسی که در تمام زندگی‌ام دچار بیماری مزمن بوده‌ام و دو بار سرطان گرفتم تابوهای فرهنگی‌ای که در مورد پیری وجود دارد خیلی زننده است»و

«آن‌هایی از ما که برای زنده ماندن مبارزه کرده‌اند و آن‌هایی که در عین جوانی در این مبارزه شکست خورده‌اند لایق احترام بیش‌تری هستند».

« باید بگویم به‌عنوان کسی که در تمام زندگی‌ام دچار بیماری مزمن بوده‌ام و دو بار سرطان گرفتم تابوهای فرهنگی‌ای که در مورد پیری وجود دارد خیلی زننده است».

« آن‌هایی از ما که برای زنده ماندن مبارزه کرده‌اند و آن‌هایی که در عین جوانی در این مبارزه شکست خورده‌اند لایق احترام بیش‌تری هستند».

بنیان‌گذار جنبش «وزن دارم» در پیام دیگری در توییتر نوشت: جامعه ما بیمار است که پیری را هر چیزی غیر از امتیاز و دست‌آورد به شمار می‌آورد.

چندین کاربر توییتر هم از جمیل حمایت کردند و از ارزشی که برای فرایند پیر شدن قائل‌اند گفتند.

یکی از کاربران نوشت: «یکی از بهترین دوستانم را دو روز بعد از ۳۵ سالگی‌اش از دست دادم. سکته‌ی ‌قلبی کرد».

این ماجرا زندگی‌ام را عوض کرد. الان قدر یکایک روزهای زندگی را می‌دانم. دیگر موهای‌ام را رنگ نمی‌کنم. دیگر داشتن موهای خاکستری را امتیازی برای خودم می‌دانم».

کاربر دیگری نظر داد: «با ملقمه‌ای از بیماری‌های مزمن به حدود ۳۰ سالگی رسیده‌ام و تعجب می‌کنم که تا این مرحله از عمر رسیده‌ام. الان سالگردهای تولدم حکم دست‌آوردی را برای من دارند و یکایک آن‌ها را جشن می‌گیرم».

جمیل در سال ۲۰۱۵ از ابتلای خودش به بیماری سرطان سینه و هراس‌‌‌‌‌ ناشی از آن گفته بود.

جمیل می‌گوید: «بی‌شک آن هراس مرا سر تا پا دچار اضطراب کرد اما از زنده بودن احساس خوش‌بختی می‌کردم».

جمیل اوایل امسال هم گفته بود که دچار بیماری نشانگان اهلرز-دانلوس(ای‌دی‌اس) شده است. ای‌دی‌اس نام دسته‌ای از اختلالات است که به بافت‌های پیوندی بدن لطمه می‌زنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی