نیمه تاریک متروپل؛ نهاد‌های قضایی نسبت به اطلاع‌سانی هشدار دادند

موج گسترده اعتراض‌ها در آبادان با نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شده است

مقام‌های قضایی و امنیتی استان خوزستان در پی گسترش اعتراض‌ها در آبادان و چند شهر این استان، هر گونه اطلاع‌رسانی به گفته آنها «کذب» در باره ریزش برج «متروپل» را «جرم» اعلام کردند و محدودیت‌های اطلاع‌رسانی درباره این حادثه را افزایش دادند.

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان روز جمعه، ششم خرداد، با اعلام این هشدار از مردم خواست اخبار مرتبط با این حادثه را «از مبادی و مراجع رسمی» پیگیری کنند.

جعفری چگنی گفت: «انتشار هرگونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.»

این هشدار در شرایطی داده می‌شود که مقام‌های قضایی و امنیتی در آبادان از روز گذشته به دامنه اقدامات امنیتی خود در این شهر و استان خوزستان افزوده‌اند.

گسترش اعتراض‌های مردمی در آبادان و چند شهر دیگر ایران که با شعار‌های تند علیه علی خامنه‌ای و حاکمیت همراه شده است، نگرانی‌های مقام‌های محلی و مرکزی در مورد گسترش این اعتراض‌ها را دوچندان کرده است.

از زمان ریزش برج «متروپل» آبادان که تاکنون منجر به مرگ دست‌کم ۲۴ نفر و زخمی شدن ۵۵ نفر شده است، اعتراض‌ها به نحوه امداد‌رسانی، اطلاع‌رسانی و بی‌اعتنایی به خواسته‌ افکار عمومی آغاز و شامگاه پنجشنبه به اوج خود رسید.

معترضان در این شب با برگزاری تجمع گسترده‌ای، اعتراض‌های خود را علنی‌تر و صریح‌تر اعلام کردند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار‌های تندی دادند.

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی هم در واکنش به این اعتراض‌ها و با هدف سرکوب آنها از روز گذشته اقدام به قطع یا کم کردن سرعت اینترنت در آبادان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی اعمال این محدودیت، اطلاع رسانی شهروندان‌ خبرنگاران از آخرین وضعیت مدفون شدگان زیر آوار‌های «متروپل» به کندی پیش می‌رود و در پاره‌ای اوقات هم کاملا قطع شده است.

خبرنگار سایت رکنا که در محل حادثه حضور دارد گزارش کرده بوی تعفن اجساد مدفون زیر آوار‌ها در محل حادثه به مشام می‌رسد.

هیچ نهاد و سازمانی ارزیابی دقیقی از تعداد کسانی که زیر آوار مانده‌اند ارائه نکرده است و معلوم نیست علاوه بر کشته و زخمی‌های بیرون کشیده شده از زیر آوار‌ها، چه تعداد دیگر مدفون هستند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم پس از سه روز سکوت، خواستار پیگیری این مساله و برخورد با مسببان ریزش این برج شده است.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی هم روز جمعه به آبادان سفر و با گروهی از مصدومان این حادثه دیدار کرد.

مخبر گفت که «فساد گسترده‌ای میان عوامل متروپل وجود دارد و بقیه ساختمان‌های» عبد‌الباقی در خرمشهر و آبادان هم خطرناک هستند.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم خواستار شناسایی «مقصران و قاصران این فاجعه و مجازات» آنها شده است.

موج گسترده اظهار‌نظر‌ها و واکنش و تهدید‌ها و وعده‌های مقام‌های ریز و درشت جمهوری اسلامی درباره این حادثه پس از آن آغاز شده است که اعتراض‌های مردمی در این استان رو به افزایش رفته است.

مردم به شدت از بی‌اعتنایی مسئولان پایتخت‌ نشین نسبت به این حادثه خشمگین هستند، به اخبار و گزارش‌‌های صدا و سیما در این رابطه بی‌اعتمادند و معتقدند به آنها درباره ابعاد این حادثه اطلاعات دقیق و درستی داده نمی‌شود.

از شب گذشته نیز مقام‌های امنیتی و انتظامی محدودیت‌های تازه‌ای در محل حادثه وضع کرده‌اند و گزارش شده است این وضعیت به منظور آماده‌سازی برای تخریب کل سازه در شرف ریزش اتخاذ شده است.

در این میان مردم هم مخالف این اقدام هستند و می‌گویند این اقدام می‌تواند منجر به مرگ آن‌دسته از کسانی شود که هنوز زیر آوار‌ها زنده‌اند و امید به نجات دارند.