در پی تحویل محموله نفتی ایران به آمریکا، کاردار سوییس در تهران احضار شد

توقیف محموله نفتی ایران در راستای اجرای تحریم‌ها علیه ایران و روسیه انجام شد

 آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل محموله نفتی ایران به یونان اعزام کرد‌ـ REUTERS/Costas Baltas

در پی تحویل محموله نفتی توقیف‌شده ایران به آمریکا در آب‌های یونان، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حافظ منافع ایالات‌ متحده آمریکا در تهران را احضار کرد و مراتب اعتراض به توقیف محموله نفتی ایران در آب‌های یونان به او ابلاغ شد. 

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه، شش خرداد، خبر احضار کاردار سوییس به وزارت امور خارجه را اعلام کرد و نوشت که این اقدام «در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک» برای رفع توقیف محموله کشتی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

بر اساس این گزارش، کاردار سوییس نیز اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به مقام‌های آمریکا منتقل می‌کند. 

جمهوری اسلامی ایران مدعی است آمریکا با توقیف محموله نفتی ایران، مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را در خصوص حقوق دریاها و کشتیرانی آزاد نقض کرده است. 

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل سال جاری یک نفتکش ایرانی را که با پرچم روسیه در آب‌های این کشور در حال حرکت بود، توقیف کرد. این محموله نفتی شامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توقیف محموله نفتی را محکوم کرده بودند، دولت یونان روز پنجشنبه، پنج خرداد، تصمیمش برای تحویل این محموله به ایالات‌ متحده آمریکا را عملی کرد. بدین ترتیب، آمریکا در نزدیکی جزیره ائوبویا در یونان این محموله را تحویل گرفت. 

این اقدام در حالی انجام شد که وزارت امور خارجه روز چهارشنبه، چهار خرداد، سفیر یونان در تهران را احضار کرده بود و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به توقیف محموله نفتی در آب‌های این کشور به او ابلاغ شده بود. 

همچنین، در همین روز، سازمان بنادر و کشتیرانی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف این نفتکش را مصداق «دزدی دریایی» عنوان کرده بود. با این حال دولت یونان هیچ واکنشی به اعتراض ایران نشان نداد و جزئیات بیشتری درباره تخلیه نفت شناور لانا منتشر نکرد.

بر اساس گزارش شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» بریتانیا، ایالات‌ متحده آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل محموله نفتی ایران به یونان اعزام کرد و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری آمریکا تحویل این کشور شده است.

تصمیم یونان برای تحویل محموله نفتی ایران که با نفتکش روسی و پرچم این کشور حمل می‌شد، در راستای اجرای تحریم‌ها علیه ایران و روسیه صورت گرفته است. پیش از این، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی پلیس بنادر یونان عنوان کرده بود که هزینه تحویل کشتی توقیفی از ایران گرفته می‌شود.