متروپل آبادان؛ ماموران حکومتی فضای شهر را امنیتی کرده‌اند

مردم آبادان در خیابان‌های نزدیک ساختمان متروپل شعارهایی علیه مسئولان سر می‌دهند

در سومین روز فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، شمار قربانیان این حادثه به ۱۶ نفر رسید. مقام‌های حکومتی ادعا می‌کنند که تلاش شبانه‌روزی برای نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند، ادامه دارد اما خبرنگاران و شاهدان محلی می‌گویند هنوز تجهیزات آواربرداری به آبادان نرسیده است و مردم آبادان از سگ‌های خود برای یافتن افراد زیر آوار استفاده می‌کنند. ماموران حکومتی فضای شهر را امنیتی کرده‌اند و پلیس ضدشورش اجازه تردد در مسیرهای منتهی به ساختمان متروپل را نمی‌دهد. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که «خطر ریزش مجدد سازه متروپل وجود دارد»؛ سخنانی که زمینه‌چینی برای تخریب کامل ساختمان متروپل آبادان به نظر می‌رسند.

ایندپندنت فارسی روز سه‌شنبه از طریق منابع آگاه، مطلع شد که مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران دستور تخریب باقی‌مانده‌ ساختمان متروپل آبادان را صادر کرده‌اند. این دستور در حالی صادر شد که دست‌کم ۸۰ نفر هنوز زیر آوارهای ساختمان مانده‌اند. مردم آبادان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی به این تصمیم واکنش نشان دادند و هشتگ «متروپل را تخریب نکنید» نیز در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد.

روز چهارشنبه، چهارم خرداد، پس از خروج جسد یکی دیگر از قربانیان حادثه از زیر آوار، مردم شهر شعارهایی علیه حکومت و حسین عبدالباقی سر دادند. ناظران می‌گویند سخنان ضدونقیض مسئولان و گزارش‌های یک‌جانبه صداوسیما از این حادثه خشم مردم آبادان را بیشتر کرده است.

تلویزیون حکومتی ایران روز سه‌شنبه با فردی روی تخت بیمارستان مصاحبه کرد که گفته می‌شد پس از ۳۰ ساعت از زیر آوار نجات یافته است. اندکی پس از پخش این گزارش، رسانه‌های اجتماعی تصویری از همان مرد را منتشر کردند که در حال امدادرسانی به مصدومان حادثه متروپل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعاهای مقام‌های حکومتی نیز با گزارش‌ رسانه‌های داخلی درباره سرنوشت حسین عبدالباقی، پیمانکار برج و مالک ساختمان، مطابقت ندارد. در حالی‌ که خبرگزاری ایرنا ساعاتی پس از حادثه، خبر دستگیری عبدالباقی با حکم دادستان را منتشر کرد، مقام‌های قضایی استان خوزستان مدعی‌اند که جسد او را زیر آوار پیدا کرده‌اند و هویتش نیز تایید شده است.

صداوسیما نیز برای اینکه به شائبه‌ها پایان دهد، گزارشی از خانواده حسین عبدالباقی هنگام تحویل جسد او منتشر کرد. با وجود این، همچنان تصاویری از مالک ساختمان متروپل در حال فرار از صحنه حادثه در حال پخش است. برخی فعالان و روزنامه‌نگاران نیز خبر داده‌اند که برخی افراد عبدالباقی را هنگام فرار دیده‌اند. شماری از مردم آبادان هم در اطراف ساختمان متروپل، شعار «دروغ‌گو، دروغ‌گو، عبدالباقی زنده است» سر دادند.

آبادان و خرمشهر در روز چهارشنبه سیاه‌پوش شدند و دسته‌های عزاداری سنتی در خیابان‌ها به راه افتادند. ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که خانواده‌ قربانیان همان‌طور که سوگواری می‌کنند و بر سینه می‌کوبند، گویی هنوز به زنده ماندن عزیزانشان امیدوارند؛ امیدهایی که با تخریب کامل ساختمان متروپل به یاس تبدیل خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های محلی، اینترنت آبادان با اختلال جدی مواجه است و راه‌های ارتباطی مسدود شده‌اند؛ این اقدام احتمالا برای پیشگیری از تبعات تخریب کامل ساختمان متروپل انجام شده است؛ زیرا شواهد آشکار می‌کند که مسئولان تنها راه چاره را تخریب کامل سازه می‌دانند. مسئولیت آماده‌سازی اذهان عمومی برای این کار نیز ظاهرا به احمد وحیدی، وزیر کشور، سپرده شده است. او صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران محلی گفت: «در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه‌ایم و در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش می‌تواند به فاجعه منجر شود.» وحیدی روز سه‌شنبه هم گفته بود که عملیات آواربرداری می‌تواند بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم گفت که به دلیل ناایمن بودن سازه، کار آواربرداری مشکل است. به گفته او، باریک بودن خیابان‌های منتهی به ساختمان و ازدحام مردم در منطقه هم ورود تجهیزات و ادوات سنگین به محل را دشوار کرده است.‌

روز دوشنبه، دوم خرداد ۱۴۰۱، بخش‌هایی از مجتمع ۱۰ طبقه متروپل واقع در خیابان امیری شهر آبادان که یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های این شهر است، فرو ریخت. ناظران متفق‌القول‌اند که فقدان حساسیت‌های لازم و نبود نظارت فنی درست در زمان ساخت این دو برج، دلیل اصلی ریزش بخشی از آن بوده است.

پس از ریزش این ساختمان، کورش خواجوی، رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان خوزستان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان یک ماه پیش، در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه اخطاریه‌هایی داده بود.»