وزیر خارجه امارات متحده عربی به ترکیه می‌رود

دولت ترکیه در میان بحران اقتصادی و بهای بالای انرژی، به دنبال تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به ویژه از میان کشورهای صادر کننده نفت است

امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در منطقه به شمار می‌رود-CEM OZDEL / TURKISH FOREIGN MINISTRY / AFP

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، روز جمعه با دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای خود وارد آنکارا می‌شود.

خبرگزاری آناتولی روز پنج‌شنبه پنجم خرداد در گزارشی، به نقل از بیانیه وزارت خارجه ترکیه، هدف از این دیدار و سفر را گفت‌وگو بر سر تازه‌ترین تحولات در روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای عنوان کرد.

طی یک سال گذشته، ترکیه سعی کرده است روابط خود را با شماری از کشورهای منطقه، از جمله امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی، بهبود ببخشید.

پس از اعتراض‌های موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱، روابط آنکارا با شماری از کشورهای منطقه، به دلیل حمایت‌های دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از گروه‌های اسلام‌گرای منطقه روی به سردی گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش شدید بهای انرژی، به‌ويژه پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت اردوغان را در آستانه انتخابات سال آینده، در وضعیت شکننده‌ای قرار داده است. 

اردوغان به دنبال تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به ویژه از میان کشورهای صادر کننده نفت است.

ترکیه و امارات متحده ظرف یک سال گذشته ۱۳ توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف انرژی، محیط‌ زیست، مالی، تجارت و نظامی امضا کردند.

امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در منطقه به شمار می‌رود و تجارت غیرنفتی بین دو کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

رئیس‌جمهور ترکیه، در سه ماه گذشته دوبار به ابوظبی سفر کرد. یک بار در بهمن‌ماه گذشته و یک بار هم در اردیبهشت‌ماه، پس از درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم ابوظبی و رئیس پیشین دولت امارات متحده عربی.

بیشتر از جهان