نظرسنجی:۸۳ درصد آمریکایی‌ها معتقدند ایالات متحده از ریل خارج شده است

در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای، مردم آمریکا از وضعیت کشورشان در حوزه‌های مختلف اظهار نارضایتی می‌کنند

جو بایدن از ژوئن ۲۰۲۱ تایید اکثریت را از دست داده است - AFP

نتایج حیرت‌انگیز یک نظرسنجی جدید که روز سه‌شنبه، ۲۴ مه (سوم خرداد)، منتشر شد، نشان داد که ۸۳ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ایالات متحده در تورم شدید و بی‌سابقه، کمبود شیرخشک، قیمت گاز بسیار بالا و معضل تیراندازی‌های گروهی گرفتار و به عبارت دیگر از ریل خارج شده است.

به گزارش نیویورک پست، نظرسنجی گالوپ نشان داد که تنها ۱۶ درصد از بزرگسالان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که از وضعیت فعلی کشورشان راضی‌اند؛ در حالی که ۸۳ درصد اظهار نارضایتی کرده‌اند و یک درصد باقی‌مانده نیز گفته‌اند نظری ندارند. به گفته تحلیلگران گالوپ، این نظرسنجی از یک هزار و هفت بزرگسال در بازه زمانی ۲ تا ۲۲ مه ۲۰۲۲ انجام شد.

چنین نتایجی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و حزب دموکرات نشانه خوبی نیست. نرخ پایین اعتماد مردم آمریکا به مسئولان ایالات متحده که حتی نسبت به ماه گذشته نیز کاهش داشته، در بدترین وضعیت از زمان شورش کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ قرار دارد.

رضایت طرفداران حزب دموکرات از جو بایدن از ماه آوریل ۱۴ واحد کاهش یافت و به ۲۴ درصد رسید. به این ترتیب، اکنون تنها حدود یک‌چهارم طرفداران حزب دموکرات‌ از وضعیت ایالات متحده راضی‌اند. این میزان پایین‌ترین عدد از زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن است. در همین حال، تنها ۱۸ درصد از افراد مستقل و چهار درصد از جمهوری‌خواهان از وضعیت موجود اظهار رضایت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این نظرسنجی درباره میزان محبوبیت بایدن در جایگاه ریاست‌جمهوری، فقط ۴۱ درصد از عملکرد او رضایت دارند. این میزان تقریبا مشابه ماه گذشته است.

میزان رضایت از عملکرد بایدن از اوت ۲۰۲۱ نه از ۴۳ درصد بالاتر رفت و نه به زیر ۴۰ درصد رسید. گالوپ در تحلیل خود از این نتایج خاطرنشان کرد که جو بایدن از ژوئن ۲۰۲۱ تایید اکثریت را از دست داده است.

در همین حال، نتایج نشان داد که مردم ایالات متحده از عملکرد کنگره هم چندان رضایت ندارند؛ زیرا ۷۷ درصد پاسخ‌دهندگان از کنگره ابراز نارضایتی و تنها ۱۸ درصد آن را تایید کردند. این موضوع می‌تواند برای دموکرات‌هایی که در سنا و مجلس نمایندگان با اختلافی اندک در اکثریت‌اند، مشکل‌آفرین باشد و ممکن است در انتخابات بعدی جای خود را به جمهوری‌خواهان واگذار کنند.

گالوپ در تحلیل این موضوع اعلام کرد: «در حالی که کمتر از شش ماه تا انتخابات میان‌دوره‌ای باقی مانده است، تعداد کمی از آمریکایی‌ها از جهت‌گیری ایالات متحده و عملکرد کنگره رضایت دارند و این موضوع اکثریت دموکرات کنگره را به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند.»

میزان محبوبیت بایدن به‌ویژه در میان مستقل‌ها ضعیف است و در آن سطح بالایی که لازم است (معمولا بالای ۶۰ درصد) تا بتواند برای رئیس‌جمهوری نجات‌بخش باشد، قرار ندارد.

نتایج این نظرسنجی در شرایطی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته نیز بررسی‌های دیگر از کاهش محبوبیت بایدن حکایت داشتند. بر اساس نظرسنجی جدید شبکه سی‌بی‌اس نیوز، از هر ۱۰ رای‌دهنده تقریبا هشت نفر (۷۷ درصد) گفته‌اند که اوضاع در آمریکا «تا حدودی بد» یا «بسیار بد» پیش می‌رود؛ ۶۹ درصد فکر می‌کنند که وضعیت اقتصادی «نسبتا بد» یا «بسیار بد» است و ۵۶ درصد با نحوه مدیریت جو بایدن مخالف‌اند. به این ترتیب، تنها ۴۴ درصد از نحوه عملکرد بایدن در مقام ریاست‌جمهوری راضی‌اند.

آن نظرسنجی همچنین نشان داد که ۶۵ درصد افراد معتقدند جو بایدن در واکنش به «مسائل و رویدادهای مهم» آهسته و کند عمل می‌کند. وقتی از آمریکایی‌های شرکت‌کننده خواسته شد که احساساتشان را در مورد وضعیت کشور خود توصیف کنند، ۶۳ درصد گفتند که وضعیت «ناراحت‌کننده» یا «نگران‌کننده» است، ۶۱ درصد واژه «ناامیدکننده» را انتخاب کردند و تنها ۱۱ درصد وضعیت را «آرام» دانستند.

پیش‌تر نیز نظرسنجی دیگری با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس و دانشگاه شیکاگو انجام شد که نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی، فقط دو نفر معتقد است که ایالات متحده در مسیر درستی قرار دارد یا وضعیت اقتصادی آمریکا مناسب است. نکته قابل ملاحظه در این نظرسنجی این بود که نارضایتی از عملکرد بایدن در نظر پاسخ‌دهندگانی که خود را دموکرات معرفی کردند، از جمهوری‌خواهان بیشتر بود.