جورج سوروس: حمله به اوکراین شاید آغاز جنگ سوم جهانی و پایان تمدن باشد

جورج سوروس میلیاردر گفت بهترین راه حفظ جامعه آزاد این است که کشور غربی نیروهای ولادیمیر پوتین را شکست دهند

جورج سوروس: نظام‌های سرکوبگر «رو به اوج» و جوامع باز «در محاصره‌اند»‌ـ Fabrice COFFRINI / AFP

جورج سوروس میلیاردر گفت که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند آغاز جنگ سوم جهانی باشد و «شاید تمدن از آن جان به در نبرد».

این سرمایه‌گذار ۹۱ ساله که به هیولای جناح راست افراطی تبدیل شده است، در داووس گفت که بهترین راه حفظ جامعه آزاد این است که کشورهای غربی نیروهای ولادیمیر پوتین را شکست دهند.

او در سخنانی تند، شی جین‌ پینگ از چین و رئیس‌جمهوری به‌شدت‌ تحت‌انتقاد روسیه را هدف قرار داد و گفت نظام‌های سرکوبگر «رو به اوج» و جوامع باز «در محاصره»‌اند.

او همچنین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا- که از آن‌ها بابت وابستگی بیش از حد به روسیه برای تامین انرژی انتقادهایی شده است- هشدار داد که پوتین ممکن است منابع گاز طبیعی را به روی آن‌ها ببندد؛ منابعی که هم‌اکنون ۴۰ درصد نیاز اروپا را تامین می‌کند؛ «در حالی که واقعا آسیب‌زننده است».

سوروس درباره تنش میان روسیه و اوکراین گفت: «این حمله ممکن است شروع جنگ سوم جهانی باشد و شاید تمدن ما از آن جان به در نبرد.»

او افزود: «بهترین و شاید تنها راه برای حفظ تمدن‌ ما شکست هرچه زودتر پوتین است. این مهم‌ترین مسئله است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوروس گفت که به گمان او حالا پوتین معتقد است حمله به اوکراین اشتباه بود و رئیس‌جمهوری روسیه که شایعه شده بیمار است، برای مذاکره درباره آتش‌بس آماده می‌شود.

این سرمایه‌گذار گفت: «اما دستیابی به این آتش‌بس ممکن نیست؛ زیرا نمی‌شود به او اعتماد کرد. پوتین هرچه ضعیف‌تر شود، پیش‌بینی‌ناپذیرتر هم می‌شود.»

از نظر سوروس، روسیه پهناورترین کشور دنیا در حال حاضر، و چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، پیش‌قراولان گروه روبه‌رشد «جوامع بسته»‌اند که در آن‌ها مردم رعایای دولت‌اند.

او می‌گوید: «حکومت‌های سرکوبگر اکنون رو به اوج‌اند و جوامع باز تحت محاصره قرار گرفته‌اند. امروز چین و روسیه برای جامعه باز بزرگ‌ترین تهدیدند.»

سوروس می‌گوید فناوری دیجیتال و به‌ویژه هوش مصنوعی در گردآوری داده‌های شخصی به چین کمک کرده است تا بتواند شهروندان را حتی سرکوبگرانه‌تر از گذشته تحت مراقبت و نظارت قرار دهد.

مقام‌های چین انتقادهای خارجیان را متاثر از نگرش‌های منسوخ استعماری می‌خوانند و آن‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که حزب کمونیست به بازسازی این کشور و خلاص شدن ۸۰۰ میلیون نفر از فقر کمک کرده است.

سوروس همچنین در مورد راهبرد «کووید صفر» چین سخنانی تند بیان کرد و گفت که این راهبرد شکست خورده و این کشور را «در آستانه شورش تمام‌عیار» قرار داده است.

او گفت که شی جین پینگ افزون بر خط‌مشی کووید-۱۹، مرتکب اشتباهاتی شده است که در آستانه تصمیم‌گیری حزب کمونیست در مورد اعطای کرسی ریاست‌جمهوری به او برای سومین بار که بی‌سابقه است، می‌تواند به اقتدار او لطمه قابل‌توجهی زده باشد.

سوروس می‌گوید: «برخلاف انتظارهای عمومی، شی جین‌ پینگ ممکن است به‌دلیل اشتباهاتی که مرتکب شد، نتواند به دوره سوم ریاست‌جمهوری که آرزویش است، دست یابد. اما حتی اگر هم موفق شود، دفتر سیاسی حزب ممکن است برای انتخاب اعضای بعدی دفتر سیاسی دست او را باز نگذارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان