نظام آموزشی در مسیر تحقق اراده خامنه‌ای برای تربیت حافظ قرآن

وزارت آموزش و پرورش، بسته تحولی جدیدی برای افزایش حافظان قرآن طراحی کرده است

 علی خامنه‌ای در سال‌های گذشته خواستار تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن شده بود _ AFP 

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، از طراحی بسته‌ای برای تحول حافظان قرآن در این وزارت‌خانه خبر داده است.

او ضمن اشاره به مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن از طرف علی خامنه‎‌ای، گفته است: « برنامه‌ای تحولی با شش زیرنظام در این زمینه تدارک دیده شده که امید است با اجرایی شدن این بسته برمبنای به کارگیری همه ظرفیت‌های تنظیم شده، شاهد رشد چشمگیر حافظان قرآن کریم در یک برنامه سه ساله و پنج ساله باشیم.»

آن‌طور که توضیح داده شده، قرار است در قالب این طرح کلاس‌ها و دوره‌هایی برای دانش‌آموزان در مدارس به منظور شنیدن قرآن تشکیل شود و آنها در این دوره‌ها پس از شنیدن و تکرار، تلاوت قرآن را فرا بگیرند. این طرحی جدید است که به کلاس‌ها و آموزش قرآن که پیش از این نیز به صورت اجباری در مدارس وجود داشت، اضافه می‌شود. این سیاست به دنبال آن است تا مطالبه رهبر جمهوری اسلامی که چند سال از تحقق باز مانده را با سرعت و تمرکز بر آموزش در مدارس، پیش ببرد.

پیش از این خبرگزاری ایرنا از موسسه مهد قرآن به عنوان یک موسسه مردمی یاد کرده بود که از ۳۰ سال قبل تاکنون مجموعا حدود ۱۰۰ هزار حافظ قرآن تربیت کرده است.

نیمه فروردین سال جاری بود که علی خامنه‌ای یک‌بار دیگر خواسته خود برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را که از مدت‌ها قبل آن را مطالبه کرده بود مطرح کرد. حالا آموزش و پرورش دست به کار شده تا خواسته رهبر جمهوری اسلامی را در قالب اجرای طرح‌هایی در مدارس جامع عمل بپوشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۱ اردیبهشت، علی خامنه‌ای در دیدار با معلمان خواستار شناسایی و حذف دروسی شد که به اعتقاد او بی‌فایده‌اند و باید جای خودشان را به دروس سودمند بدهند. چند روز پس از آن یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ضمن ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خود را آماده برای تحقق اراده او اعلام کرد. پس از آن اعلام شد طبق مصوبه‌ای قرار است شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اقدام به بازنگری متون تمامی کتاب‌های تحصیلی کنند.

یکی از خواسته‌های صریح علی خامنه‌ای که نه اکنون بلکه از مدت‌ها قبل آن را مطرح کرده بود، تربیت بیش از ۱۰ میلیون حافظ قرآن بود. خواسته‌ای که از مرداد سال ۱۳۹۰ مطرح شده بود اما آن‌طور که عنوان می‌شود از آن زمان تا به امروز، تعداد حافظانی که تربیت شدند به ۵۰ هزار نفر هم نرسیده است.

به نظر می‌رسد باتوجه به تاکید‌های اخیر علی خامنه‌ای و اقدام‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش برای جلب رضایت رهبر جمهوری اسلامی در حال انجام است، قرار است سیستم آموزشی ایران را بیش از قبل ایدئولوژیک و اسلامی سازد. علی خامنه‌ای در گفته‌های اخیر خود بر آموزش بیست و چند جلد کتاب سخنان آیت‌الله خمینی به دانش‌آموزان هم اشاره کرده بود.

این در حالی است که دانش‌آموزان در مدارس ایران جدا از آموزش‌های مستقیم مذهبی در کتاب‌های دین و زندگی، قرآن، زبان عربی و تفکر و سبک زندگی، در دیگر متون درسی خود همچون تاریخ، مطالعات اجتماعی و حتی ادبیات نیز تحت تاثیر همان آموزش ایدئولوژیک و اسلامی قرار دارند.

سیاست جدید آموزش و پرورش برای حذف برخی مطالب که به اعتقاد آنها منفعتی برای دانش‌آموزان ندارد، احتمالا بیش از پیش دروسی که مبنای علمی دارند را هدف قرار خواهد داد تا مدارس متمرکزتر از قبل به تربیت دانش‌آموزان برمبنای تفکر موردنظر مسئولان نظام مشغول شوند.