اسطوره موسیقی مقامی ایران درگذشت

عثمان محمدپرست پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان شهر خواف، درگذشت

عثمان محمدپرست، استاد دوتار نوازی خراسان در سن ۹۴ سالگی، چشم از جهان فروبست _ عکس از ایسنا

عثمان محمدپرست، از اساتید دوتار نوازی خراسان که در روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود، صبح روز پنجشنبه (۲۹ اردیبهشت) در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

خبرگزاری ایسنا به نقل از فرزند او (جمال محمدپرست) نوشت: «استاد در سال‌های اخیر چندین‌ بار در بیمارستان بستری شده بود و از دو روز قبل به دلیل تشدید مشکل ریه مجدد به بیمارستان رفت و در همان بیمارستان درگذشت.»

عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی، در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. از او به عنوان اسطوره موسیقی مقامی ایران یاد می‌شود. او در مورد آغاز فعالیت‌ خود در عرصه موسیقی گفته بود: «از دوازده یا سیزده سالگی با دوتار هم نواز شدم و روزها و شب‌ها بعد از فراغت از کار به سماع روحانی با خویشتن خویش می‌پرداختم و هیچ‌گاه استادی در این زمینه نداشتم.» او همچنین در مورد خاستگاه دوتار نوازی نیز عنوان کرده بود: «خاستگاه دوتار، سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر آهنگ‌های فارسی و محلی می‌پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد دوتار رایج است که با آن آهنگ‌های کردی و ترکی می‌زدند، از آنجا هم به ترکمن‌ها در گنبد کاووس رسید که با دوتار، آهنگ‌های ترکمنی می‌نواختند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوازنده شهیر دوتار، آثار زیادی از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌ها را در اجراهای مختلف خلق کرده است.

در آبان سال ۱۳۹۸ در مجمع فرهنگی هنری مدرس شهر خواف، تندیسی از این نوازنده رونمایی شده بود. پیش از آن نیز در تیر ۱۳۹۱ در مراسم نکوداشت عثمان محمدپرست، از سردیس این هنرمند رونمایی به عمل آمد. شهریور ۱۳۹۶ نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از طرف اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر منزل عثمان محمدپرست نصب شده بود.

بیشتر از موسیقی