ریچارد بنت: در مورد کشتار غیرنظامیان در افغانستان باید تحقیق شود

طالبان در یک هفته گذشته، غیرنظامیان را در استان‌های پنجشیر، تخار و بغلان، شکنجه و به قتل رسانده‌اند

پس از آن‌که گروه‌های مقاومت در استان‌های پنجشیر و اندراب، شامگاه روز جمعه ۱۹ اردیبهشت، به مواضع طالبان حمله کردند، طالبان نیز برای انتقام‌ از گروه‌های مقاومت‌، در یک هفته گذشته به بازداشت و شکنجه مردم غیرنظامی در این استان‌ها اقدام کرده است-
Mohd RASFAN / AFP

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت (۱۳مه) در توییتی، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، تخار و بغلان را در یک هفته گذشته تایید کرد و گفت: «نیاز است تا تحقیق بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.» در یک هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی، عکس، ویدیو و گزارش‌هایی از گروگان‌گیری، شکنجه و قتل افراد غیرنظامی در استان‌های پنجشیر، تخار و بغلان منتشر شد. منابع آگاه زیادی در صحبت با ایندیپندنت فارسی، بازداشت، شکنجه و قتل غیرنظامیان را در دره عبدالله خیل، تنخو و منطقه آبشار پنجشیر تایید کردند. همچنین گزارش‌هایی از شکنجه و قتل افراد غیرنظامی در شهرستان ورسج تخار که افراد طالبان گمان می‌کردند با گروه‌های مقاومت همکاری دارند‌، منتشر شد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در توییتی نوشت ویدیوها و گزارش‌هایی از کشتار غیرنظامیان به دست او رسیده است که نیاز به تحقیق بیشتر دارد. بنت، کشتار غیرنظامیان را خلاف موازین حقوق بشر و قوانین بشردوستانه خواند و نوشت: «تحقیق بیشتر در این مورد برای رعایت حقوق بشر و قوانین بشردوستانه، ضروری است.»

در همین حال، یک منبع آگاه از اندراب، جایی که گروه‌های مقاومت به مبارزه با طالبان برخاسته‌اند، به ایندیپندنت فارسی گفت پس‌ازآنکه یک خودرو نظامی طالبان در روستای ده صلاح اندراب، هدف حمله نیروهای مقاومت قرار گرفت و سه عضو طالبان کشته شدند، نیروهای طالبان، روز بعد هشت نفر شامل افراد سالخورده و نوجوانان را از روستای ده صلاح و چهار تن دیگر را از روستای هم‌جوار آن، با خودشان بردند. منبع افزود: «با وجود پافشاری زیاد بزرگان محل، طالبان هنوز گروگان‌ها را رها نکرده‌اند و آن‌ها را به شدت شکنجه می‌کنند.» به گفته این منبع آگاه، در میان گروگان‌ها، نوجوان زیر سن قانونی نیز هست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن‌که گروه‌های مقاومت در استان‌های پنجشیر و اندراب، شامگاه روز جمعه ۱۹ اردیبهشت، به مواضع طالبان حمله کردند، طالبان نیز برای انتقام‌ از گروه‌های مقاومت‌، در یک هفته گذشته به بازداشت و شکنجه مردم غیرنظامی در این استان‌ها اقدام کرده است.

یک منبع آگاه از اندارب بغلان، به ایندیپندنت فارسی گفت قاری بختیار، استاندار طالبان در بغلان، پس از کشته شدن سه عضو طالبان در درگیری با نیروهای مقاومت، به مردم شهرستان‌های اندراب اخطار داده است که پس از این اگر یک نفر از این گروه کشته شود، همه زنان و مردان روستا را به گلوله خواهد بست.

در همین حال، یک منبع آگاه دیگر از روستای عبدالله خیل پنجشیر، روز چهارشنبه به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان حدود۲۰۰ نفر از این روستا را گروگان گرفته‌اند و تاکنون جسد ۲۰ تن از گروگان‌ها پیدا شده است، اما از سرنوشت دیگران هنوز اطلاعی در دست نیست.