وزارت اطلاعات اعتراض‌های صنفی معلمان را به اروپا نسبت داد

یک روز قبل از برگزاری تجمع سراسری معلمان، خامنه‌ای با فرهنگیان وابسته به حکومت دیدار کرد

فعالان صنفی معلمان اعلام کردند تا آزادی معلمان زندانی به اعتراض‌های خیابانی ادامه می‌دهند - کارگر نیوز

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد دو فرد اروپایی را که قصد داشتند مطالبات اصناف را به «آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه» تبدیل کنند، دستگیر کرده است.

هویت و ملیت این افراد مشخص نیست اما ظاهرا در ارتباط با اعتراض‌های سراسری فرهنگیان و معلمان ایران بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات با تایید تلویحی این موضوع در بیانیه خود، مدعی شد که «توطئه‌گران» با هدف اجرای طرحی ترکیبی از «روش‌های نوین نرم و سخت» دو مامور باتجربه خود را به ایران اعزام کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که افراد دستگیرشده ماموریت داشتند با «شبکه‌ سازی» بر مشکلات و مطالبات اقشار جامعه اشراف یابند و جامعه را با «موج سهمگین تخریب، شرارت و ناامنی» مواجه کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، این دو نفر سال‌های گذشته ماموریت‌های مشابهی را در کشورهای دیگر انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که فعالان صنفی معلمان اعلام کردند تا آزادی معلمان زندانی به اعتراض‌های خیابانی ادامه می‌دهند. نهادهای امنیتی صبح روز شنبه، دهم اردیبهشت‌، علی‌اکبر باغبانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی که عضو کانون صنفی معلمان‌اند، دستگیر کردند. هم‌زمان خانه شهرام حیدری، دیگر فعال صنفی معلمان، نیز تفتیش و برخی از وسایل شخصی او ضبط شد.

این دستگیری‌ها پس از آن انجام شد که کانون صنفی معلمان در فراخوانی از معلمان دعوت کرد در تجمع‌های سراسری شرکت کنند. با وجود اینکه فرهنگیان شاغل و بازنشسته بارها تاکید کرده‌اند اعتراض‌های آنان صنفی و مبتنی بر قانون اساسی است، حکومت ایران قصد دارد از طریق سرکوب و دستگیری آن‌ها را ساکت کند.

معلمان شاغل و بازنشسته قصد دارند در ادامه اعتراض‌های خیابانی خود، روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت نیز مقابل ادارات آموزش‌وپرورش شهرهای مختلف ایران تجمع اعتراضی برگزار کنند. هم‌زمان با انتشار فراخوان این تجمع، گروهی از معلمان وابسته به حکومت در روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، با علی خامنه‌ای ملاقات کردند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، هفته گذشته در سخنانی، با تهدید معلمان معترض گفت که برگزاری «تجمع‌های غیرقانونی» اخراج فرهنگیان را به دنبال دارد.