اعتراض‌ به گرانی در شهرهای خوزستان؛ برقراری جو امنیتی و قطعی اینترنت

تیراندازی به معترضان و قطعی اینترنت در سوسنگرد، ایذه و شادگان

گرانی گوجه، سیب‌زمینی، گوشت، برنج، دارو و حالا هم نان و ماکارونی دستاورد دولت رئیسی برای سال جدید تا به امروز بوده است. فشار اقتصادی در شهرهای جنوبی کشور با توجه به برخی محدودیت‌ها، زودتر از باقی شهرها کارد را به استخوان رسانده است. از پنجشنبه شب گذشته، جسته‌گریخته خبرهایی مبنی‌بر اعتراض‌هایی به گرانی‌های اخیر در برخی شهرهای جنوب ایران، شنیده می‌شد.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، اعتراض‌ها از سوسنگرد و پس از آن ایذه شروع شد و پس از چند ساعت به شهرستان شادگان نیز سرایت کرد و تا شنبه، ۱۷ اردیبهشت، ادامه داشت. براساس اخبار غیررسمی، این اعتراض‌ها چند مصدوم نیز بر جای گذاشته است. ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های مجازی، حضور گسترده نیروهای ضد شورش در شهرهای ایذه و سوسنگرد را نشان می‌دهد. اولین واکنش همیشگی حاکمیت در مقابل اعتراض‌های این‌چنینی برخورد قهری و سرکوب است که گویا این بار هم برنامه و پاسخ جمهوری اسلامی سرکوب، ضرب‌وجرح و بازداشت مردم بوده است.

هم‌زمان خبرگزاری هرانا اعلام کرد که درپی انتشار فراخوانی برای تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه‌ها، در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار شد و نیروهای امنیتی شب پنجشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، دست‌کم ۲۰ شهروند را در سوسنگرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در شهرستان ایذه نیز تجمع‌های اعتراضی برگزار شد که با سرکوب و برخورد ماموران و استفاده از گاز اشک‌آور همراه بود‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، گزارش‌هایی حاکی از اختلال گسترده در سرعت اینترنت و قطعی اینترنت تلفن همراه در شهرهای خوزستان منتشر شده است. در برخی شهرها مانند سوسنگرد، ایذه و شادگان از روز جمعه اینترنت مختل شد و بر اساس گزارش‌ امتداد، قطعی اینترنت ایرانسل و همراه اول تا جایی ادامه یافت که صبح شنبه حوالی ساعت ۹ به اهواز نیز رسید و شهروندان اهوازی تا بعد‌از‌ظهر شنبه با مشکل قطعی اینترنت دست‌وپنجه نرم کردند. گفته شده که جو برخی شهرهای استان خوزستان ازجمله سوسنگرد و اهواز امنیتی است و اینترنت هم در بسیاری از شهرها یا بسیار ضعیف یا قطع است. شبکه اینترنت خانگی هم در برخی نقاط قطع و در نقاط دیگر کند است که همین مسئله برای مردم خوزستان مشکلاتی جدی به دنبال داشت.

اعتراض‌ها تا شنبه شب ادامه داشت و باعث شد اینترنت در شهرستان‌های سوسنگرد، شادگان، ایذه و حتی اهواز قطع باقی بماند. همچنین خبرها حاکی از محدودیت در شبکه پیامکی برخی نقاط خوزستان در شنبه‌شب و ساعاتی از روز شنبه بوده است. قطعی اینترنت و محدودیت شبکه پیامکی نیز سبب شد تا عاملان این اقدام به هدف خود برسند و مردم خوزستان در رسانه‌های محلی و بومی و همچنین شبکه‌های اجتماعی نتوانند درباره این اعتراض‌ها هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی مکتوب و تصویری داشته باشند و معترضان در سکوت خبری سرکوب شوند.

ویدیوهای منتشرشده از شهر ایذه نشان می‌دهد که شنبه شب در تجمع‌های اعتراضی  این شهر بارها تیراندازی شده است. صدای تیراندازی نیروهای گارد ویژه در این ویدیوها به وضوح شنیده می‌شود، اما از تعداد آسیب‌دیدگان این اعتراض‌ها خبری در دست نیست. ویدیوها از سوسنگرد نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی علاوه بر پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان، اقدام به تیراندازی هم کردند.