نگرانی از احتمال کشانده شدن پای رومانی و مولداوی به جنگ اوکراین

بیش از سه ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد

روسیه طرحی برای تغییر شکل مرزهای جمهوری‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی دارد - FADEL SENNA / AFP

درحالی‌که بیش از سه ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و سرنوشت جنگ هنوز در ابهام است، طرف‌های درگیر سعی می‌کنند برای تضعیف طرف مقابل از هر روش و ترفندی استفاده کنند و ابعاد درگیری را به منظور به چالش کشیدن دشمن گسترش دهند.

در همین راستا، مقام‌های منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا در مولداوی روز شنبه گذشته اعلام کردند که چهار انفجار در نزدیکی فرودگاه سابق در روستایی در مجاورت مرز اوکراین رخ داده است، بدون این‌که تلفاتی در پی داشته باشد. وزارت کشور ترانس‌نیستریا با انتشار پیامی در شبکه تلگرام اعلام کرد که منطقه مجاور روستای ورونکوو در منطقه ریبنیتسا شاهد چهار انفجار بوده است.

این در حالی است که اخیرا رخدادهای بسیاری ازجمله تیراندازی در نزدیکی یک انبار تسلیحات و انفجارهایی در مناطق اطراف شهر ریبنیتسا در مولداوی به وقوع پیوسته که نگرانی از گسترش دامنه جنگ اوکراین را افزایش داده است، به‌ویژه این‌که تاکنون معلوم نیست که دست کدام یک از طرف‌های درگیر پشت این حوادث است.

درحالی‌که مسکو، سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین را به انجام اقدام‌های تنش‌زای اخیر متهم می‌کند، کی‌یف می‌گوید که روسیه با هدف توجیه عملیات نظامی علیه مولداوی به دنبال «بی‌ثبات‌سازی» ترانس‌نیستریا است.

البته گفته‌های الکسی آریستوویچ، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی بر این‌که در صورت درخواست مولداوی، کشورش می‌تواند ترانس‌نیستریا را تصرف کند، جدال بر سر این موضوع را افزایش داده است. در مقابل، رستم مینکایف، ژنرال ارشد روسیه تصریح کرده که «مسکو به دنبال ایجاد گذرگاهی از جنوب اوکراین به ترانس‌نیستریا است تا از جمعیت روسی زبان آن منطقه که در معرض آزار و اذیت قرار دارند، حمایت کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ولادیمیر پروتر، کارشناس موسسه بین‌المللی مطالعات بشردوستانه و سیاسی، در باره این فرضیه که دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین پشت این حمله‌ها قرار دارند، گفت: «به باور من آنچه در ترانس‌نیستریا رخ داد، کار سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین است به‌ویژه این‌که حوادث اخیر به دنبال بازدید آمریکایی‌ها از منطقه اتفاق افتاد و البته هدف از این اقدام، برانگیختن احساسات روسیه و بررسی واکنش آن در قبال ناامن‌سازی ترانس‌نیستریا است».

ایگور چورنیکوف، پژوهشگر سیاسی، گفت: «تشدید تنش در ترانس‌نیستریا به انگیزه‌ای برای اقدام قاطع رومانی تبدیل خواهد شد به‌ویژه این‌که دولت رومانی، مایا ساندو، رئیس‌جمهوری مولداوی را به همگرایی با بخارست فراخوانده است.»

او افزود: «اگر نیروهای رومانیایی وارد مولداوی شوند، دیگر آن سرزمین را ترک نخواهند کرد و دور از ذهن نیست که نگرانی‌های اخیر باعث تحریک رومانی برای اشغال مولداوی شود.»

در مورد این فرضیه که روسیه پشت این حمله‌ها باشد، ویکتور بارلکیوف، کارشناس سیاسی می‌گوید: «روسیه طرحی برای تغییر شکل مرزهای جمهوری‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی دارد و به همین منظور در ترانس‌نیستریا و منطقه دونباس از شورش‌های جدایی‌طلبان حمایت می‌کند.»

در همین زمینه، آنتون ولادیمیر، پژوهشگر سیاسی، در گفت‌وگو با «اسکای‌نیوز عربی» گفت: «از دهه ۱۹۹۰ تاکنون روسیه تلاش می‌کند پیوند جغرافیایی با ترانس‌نیستریا ایجاد کند، زیرا مسکو به دنبال حفظ نفوذ خود در اروپای شرقی است و تلاش می‌کند راه پیوستن جمهوری‌های شوروی سابق را به اتحادیه اروپا قطع کند.»

او افزود: «مسکو به حمایت از ترانس‌نیستریا ادامه می‌دهد و گاز طبیعی خود را به‌طور رایگان به آن کشور می‌دهد، علاوه بر این‌که از زمان جنگ ترانس‌نیستریا، یک هزار و ۵۰۰ سرباز روسی در آن کشور حضور دارند.»

ترانس‌نیستریا، یک منطقه مرزی است که در امتداد مرز مولداوی با اوکراین واقع شده و جمعیت آن حدود ۵۰۰ هزار نفر است. ترانس‌نیستریا که بخشی از قلمرو مولداوی بود، در سال ۱۹۹۰ استقلال خود را به‌طور یک‌جانبه اعلام کرد، اما جامعه جهانی این کشور را به رسمیت نشناخت.

 

بیشتر از جهان