دو مقام محلی طالبان در بغلان کشته شدند

بغلان به کانون‌ درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه تبدیل شده است

جبهه آزادی افغانستان مسئولیت ترور قاری نورالدین را به عهده گرفت- @AfgFreedomAFF/ توییتر

قاری نورالدین، مدیر بخش مبارزه با جرائم در فرماندهی پلیس طالبان در بغلان، شامگاه پنجشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در روستای دهن آستانه شهرستان تاله و برفک کشته شد. جبهه آزادی افغانستان، با پخش اطلاعیه‌ای، مسئولیت ترور قاری نورالدین را به عهده گرفت و اعلام کرد که یک محافظ او نیز زخمی شده است.

در اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان آمده است که افراد این جبهه که برای قاری نورالدین و افرادش تله گذاشته بودند، به آن‌ها حمله کردند و او در نتیجه این حمله کشته شد. در اطلاعیه این جبهه ادعا شده است که حمله به قاری نورالدین در پاسخ به کشته شدن شکرالله اندرابی، یکی از فرماندهان این جبهه، صورت گرفته است که یک هفته قبل در شهرستان ده‌صلاح استان بغلان به دام افراد طالبان افتاد و کشته شد.

بختیار معاذ، استاندار طالبان در بغلان، کشته شدن این مقام امنیتی طالبان را تایید کرد و گفت که او به دلیل یک خصومت شخصی کشته شده است. رادیو سلام وط‌ندار هم به نقل والی طالبان اعلام کرد که قاری نورالدین ابتدا از خانه بیرون کشیده و سپس تیرباران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع  آگاه در بغلان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که قاری نورالدین به دست نیروهای ضدطالبان کشته شده است. قاری نورالدین از ساکنان شهرستان تاله و برفک بود که در پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرستان‌ها و مرکز استان بغلان در جریان درگیری‌های سال گذشته با دولت پیشین افغانستان، نقشی تعیین‌کننده‌ داشت.

در همین حال، عبدالرحمان بهیر، از فرماندهان طالبان که به عنوان معاون عملیاتی اداره برق‌رسانی برشنا در بغلان کار می‌کرد، نیز شب پنجشنبه در شهرستان بغلان مرکزی کشته شد.  منبع آگاه در بغلان گفتند که علت کشته شدن عبدالرحمان بهیر هنوز روشن نیست و تاکنون هیچ شخص یا گروهی از جمله طالبان، در این مورد اظهارنظر نکرده‌ است.

در ۹ ماه گذشته، بغلان یکی از کانون‌های درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه بوده است. هم اکنون ده‌ها نیروی وابسته به جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در شهرستان‌های بنو، پل‌حصار، خوست، ده‌صلاح و تاله‌ و برفک این استان حضور دارند و هرازگاه با طالبان درگیر می‌شوند.

طالبان تاکنون بارها به مناطقی که نیروهای ضد این گروه در آن مستقرند، لشکرکشی کرده‌ است. در آخرین مورد، ملا فاضل مظلوم اواسط آوریل به بغلان رفت و صدها نیرو را برای مقابله با جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان بسیج کرد؛ اما درگیری‌ها پس از یک هفته فروکش کرد و افراد طالبان دوباره به مراکز شهرستان‌ها بازگشتند.