ژنرال بریتانیایی: بریتانیا به تعهد خود برای کمک به افغان‌‌ها عمل نمی‌کند

یک ژنرال بریتانیایی گفت صدها همکار افغان ارتش بریتانیا در افغانستان در خطر مرگ قرار دارند اما کمکی دریافت نمی‌کنند

بریتانیا، پس از آمریکا، بیشترین تعداد  افغان‌ها را در روند تخلیه نظامی از افغانستان بیرون برد - عکس: MARWAN TAHTAH / MOFA / MOFA 

ژنرال سر جان مک کول، از مقام‌های ارشد نظامی پیشین بریتانیا روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت (۵ مه) در گفت‌وگو با تلویزیون بی‌بی‌سی گفت صدها تن از افرادی که با ارتش و دولت بریتانیا در افغانستان کار کرده‌اند، اکنون پنهانی و با وضعیتی وحشتناک در این کشور به‌سر می‌برند. او مدعی شد که دولت بریتانیا به تعهدهایش در برابر همکاران افغانش عمل نکرده است.

این در حالی است که وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید ۹ هزار نفر از همکاران افغان ارتش بریتانیا را همراه با خانواده‌هایشان به این کشور منتقل کرده است.

ژنرال مک کول، که در سال ۲۰۰۵ نماینده ویژه دولت بریتانیا در افغانستان بود و مدتی هم در سمت معاون ائتلاف نظامی غرب (ناتو) کار کرد، می‌گوید دولت بریتانیا مسئول حفاظت از جان همکارانش است و ظاهرا نیز به این امر تعهد دارد، اما به این تعهد به‌درستی عمل نشده است.

این در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان‌، هزاران تن از افرادی که با نیروهای نظامی یا سازمان‌های غیرنظامی خارجی در افغانستان کار کرده بودند در روند تخلیه از کشور خارج شدند. شماری از این افراد به کشورهای مقصد رسیدند و شماری هنوز در پناهگاه‌های موقت به‌سر می‎برند؛ اما تعداد زیادی از این افراد در افغانستان باقی مانده‌اند و در معرض خطر انتقام‌جویی طالبان قرار دارند.

ژنرال بریتانیایی با اشاره به این موضوع، وضعیت همکاران افغان ارتش و دولت بریتانیا در افغانستان را وحشتناک توصیف کرد و گفت آنان پنهانی و با ترس زندگی می‌کنند. او در این گفت‌وگو خطاب به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «ما متعهد شدیم که از این افراد مراقبت کنیم، شما تعهد دادید و به آن عمل نمی‌کنید، بنابراین سامانه‌ای را ایجاد کنید که به آن عمل کند. این وضعیت وحشتناک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر بریتانیا پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ گفته بود: «ما بدهی بسیار زیادی به کسانی که با نیروهای مسلح در افغانستان کار کردند، داریم و من مصمم هستم که از آن‌ها و خانواده‌هایشان برای بازسازی زندگی‌شان در بریتانیا حمایت کنیم.»

رهبر طالبان در نخستین روزهای به قدرت رسیدن این گروه، فرمان عفو عمومی صادر کرد. اما جنگجویان طالبان در هشت ماه گذشته، ده‌ها تن را به جرم همکاری با نیروهای نظامی پیشین افغانستان یا نیروهای خارجی، بازداشت و شکنجه کرده‌اند و شماری را نیز کشته‌اند. در این میان حتی خانواده‌ها و بستگان افرادی که پیشینه کار با نیروهای خارجی یا نیروهای نظامی افغانستان را داشتند، در امان نمانده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا پیش‌ازاین گفته بود برای پذیرش و اسکان دوباره ۲۰ هزار پناهجوی افغان آماده است؛ اما ژنرال مک‌ کول با اشاره به تاخیر در روند رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان گفت برنامه‌های اسکان دوباره دولت بریتانیا برای اتباع افغان در وضعیت مناسبی قرار ندارند و «تاخیرهای توجیه نشدنی‌» در رسیدگی به درخواست‌ها صورت می‌گیرد.

یکی از طرح‌های پناهندگی بریتانیا برای افغان‌ها، طرح «سیاست جابه‌جایی همکاران افغان ARAP» است که به کسانی که از سال ۲۰۰۱ با دولت این کشور کار کرده‌اند، اجازه می‌دهد درخواست اسکان دوباره بدهند؛ اما ژنرال مک کول با انتقاد از روند عملی شدن این طرح گفت: «‌در روند کاری این طرح بیش از ۹ ماه تاخیر دیده می‌شود و هیچ سامانه مناسبی برای رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان با توجه به پیچیدگی موجود در پرونده‌هایشان وجود ندارد.»

او از کمیته منتخب وزارت دفاع خواست تا درباره این طرح تحقیق کند تا ایرادهای آن در اولین فرصت اصلاح شود.

وزارت دفاع بریتانیا اخیرا اعلام کرد، دولت بریتانیا در جریان روند تخلیه تاکنون ۱۵ هزار نفر را از کابل خارج کرده است و از ۳۱۱ نفری که از پروازهای تخلیه جا مانده بودند نیز ۲۴۸ نفر تاکنون از افغانستان خارج شده‌اند. شماری از این افراد به بریتانیا رسیده‌اند و شماری دیگر هنوز در اقامتگاه‌های موقت در کشورهای دیگر به‌سر می‌برند. با این حال، وزارت دفاع بریتانیا به تعهد این کشور برای نجات افغان‌های در معرض خطر تاکید کرد.