اسرائیل و امارات ماموریت فضایی مشترک انجام می‌دهند؛ سفر به ماه و فراتر از آن!

«فرود دوگانه بر ماه» تازه‌ترین شراکت این دو کشور پس از پیمان ابراهیم است

«چنین پروژه‌ای الگویی برای همکاری بین دو ملت در بسیاری از جنبه‌های علمی و آموزشی دیگر فراهم خواهد کرد» - VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

یک ماموریت فضایی مشترک بین اسرائیل و امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۴ برای فرود روی ماه انجام خواهد شد. 

به گزارش نشریه «جوییش کرونیکل»، این پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری جدیدترین مشارکت بین اسرائیل و امارات پس از امضای پیمان ابراهیم است.

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این همکاری مشترک، شرکت فضایی اسرائیلی اسپیس‌ال (SpaceIL) با بودجه خصوصی قرار است از این ماموریت با نام برشیت ۲ (Beresheet 2) حمایت کند.

اسپیس‌ال یک سازمان غیرانتفاعی است که برای ترویج و آموزش علم تلاش می‌کند. در آوریل ۲۰۱۹، این سازمان به اولین نهاد خصوصی در تاریخ تبدیل شد که به ماه سفر کرد و به این ترتیب اسرائیل را به عنوان هفتمین کشوری که به ماه رسید، معرفی کرد. این ماموریت میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به وجد آورد و الهام‌بخش نسل‌های بعدی سازندگان فضاپیما در اسرائیل بود. در حال حاضر، این سازمان همزمان با فعالیت آموزشی خود، در حال تلاش برای ترویج ماموریت برشیت ۲ است.

برشیت ۲ دومین فضاپیمای اسرائيل است که توسعه آن در سازمان اسپیس‌ال آغاز شده است. در ماموریت جدید، یک کشتی مادر به فضا پرتاب خواهد شد تا دور ماه بچرخد. این کشتی مادر قرار است تا پنج سال دیگر فعال بماند و اطلاعات علمی مهمی را ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال دو فضاپیمای کوچک که هر کدام حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارند، از مدارگرد به سطح ماه پرتاب خواهند شد تا اولین فرود دوگانه بر ماه در تاریخ اکتشافات فضایی باشد. برخی از تحقیقات نیز روی اثر گرمایش جهانی بر کره زمین متمرکز خواهد شد.

همچنین در بخش دیگری از این پروژه علمی، دانشجویان اسرائیل و امارات در بررسی‌های علمی مشارکت خواهند داشت. آنها در این بررسی‌ها از داده‌های به دست آمده در ماموریت فضایی برای محاسبه زمان دقیق ماه جدید استفاده می‌کنند، موضوعی که در تقویم یهودی و مسلمان‌ها با توجه به مراسم مذهبی اهمیت زیادی دارد.

در بیانیه اسپیس‌ال آمده است: «این اولین پروژه علمی - فناوری است که تاریخ مشترکی برای دو ملت ایجاد می‌کند؛ نصب پرچم‌های اسرائیل و امارات روی ماه.»

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که «چنین پروژه‌ای الگویی برای همکاری بین دو ملت در بسیاری از جنبه‌های علمی و آموزشی دیگر فراهم خواهد کرد و باعث تعمیق ارتباط بین کشورها و در عین حال همکاری اسرائیل و سایر کشورهای عربی می‌شود.»

شیمون سرید، مدیر اجرایی اسپیس‌ال از همکاری با آژانس فضایی امارات متحده عربی، دست در دست وزارت علوم و آژانس فضایی اسرائیل ابراز خرسندی کرد و افزود: «به آموزش و ترویج علم در سطوح منطقه‌ای و جهانی متعهدیم و در عین حال خواستار آنیم که به فرآیندهای صلح منطقه‌ای از طریق همکاری با کشورهای صلح‌جو و خواستار دانش فضایی کمک کنیم.»

این همکاری فضایی مشترک در حالی انجام می‌شود که امارات همچنین اعلام کرده است در سال ۲۰۲۳ یک فضانورد را برای ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. این اقدام نام امارات را به عنوان نخستین کشور عربی که فضانوردی را برای ماموریت فضایی «بلندمدت» به فضا می‌فرستد، ثبت خواهد کرد.

این اقدام به دنبال توافق‌نامه‌ای صورت می‌گیرد که هفته گذشته در سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن، میان مرکز فضایی محمد بن راشد (MBRSC) از آژانس فضایی امارات با شرکت فضایی اکسیوم اسپیس به امضا رسید. پیش از این یک فضانورد اماراتی به ایستگاه فضایی رفته بود اما اقامتش در آنجا کوتاه‌مدت بود.

بیشتر از جهان