«حمله‌های اخیر نشان‌دهنده وضعیتی نگران‌کننده در افغانستان است»

نمایندگان سازمان ملل و جامعه جهانی، حمله‌های اخیر در افغانستان را محکوم کردند

طالبان آمار کشته شدگان رویداد مسجد خلیفه صاحب را ده تن گزارش دادند اما منابع محلی از جان باختن بیش از ۵۰ تن خبر دادند  - عکس: 

WAKIL KOHSAR / AFP

 

انفجار مرگبار روز جمعه نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) در خانقاه خلیفه صاحب در کابل، آخرین جمعه ماه رمضان را برای شهروندان افغانستان با خون و خشونت درهم آمیخت. نمایندگان سازمان ملل در افغانستان و برخی دیگر از مقام‌های بین‌المللی در پیام‌هایشان این حمله خونین را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند.

توماس وست و رینا امیری، نمایندگان ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان در توییت‌هایشان این حمله را یک عمل بیهوده و وحشتناک علیه شهروندان بی‌گناه افغان خواندند و آن را محکوم کردند. وست نوشت: «‌این حمله‌ها باید پایان یابد و عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند.»

به نقل از منابع محلی در این انفجار، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. خبرگزاری رویترز، شمار کشته‌شدگان را ۵۰ تن گزارش داد. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای این حمله را به‌شدت محکوم کرد و آن را نشانه آغاز یک دوره جدید ناامنی در افغانستان خواند.

مته نودسن، معاون نماینده دبیر کل سازمان ملل در افغانستان در این بیانیه گفت: «حمله‌های اخیر علیه غیرنظامیان و هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، نشان‌دهنده یک روند نگران‌کننده در افغانستان است. این نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر است و باید فورا پایان یابد.»

در بیانیه دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) آمده است، دو کارمند دفاتر سازمان ملل نیز در جریان این حادثه همراه با خانواده‌هایشان در داخل مسجد بوده‌اند و از این رویداد متاثر شده‌اند. جزئیات بیشتری در مورد وضعیت آنان ارائه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر رامیز الکباروف، مسئول دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در این بیانیه گفت: «‌بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی؛ سازمان‌دهی، حمله علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی ازجمله مساجد به‌شدت ممنوع است.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز در توییتی این حمله را محکوم کرد و خواستار پیگرد عاملان رویدادهای این چنینی شد. بنت نوشت: «مسئولیت‌پذیری در این زمینه‌ها سبب پیشگیری می‌شود. باید فرماندهی، محرکان، حامیان مالی و سربازان اجرایی این پدیده‌ها شناسایی و تحت پیگرد قرار گیرند.»

در حالی‌که طالبان مدعی است جنگ پایان‌یافته و امنیت سراسری تامین شده است، ماه رمضان امسال برای افغانستان ماه خونین و پر از وحشتی بود. از آغاز ماه رمضان حمله‌های مرگباری به مساجد، مکان‌های مذهبی شیعیان و صوفیان اهل سنت، مراکز آموزشی و حتی مسیرهای عبور و مرور هزاره‌ها صورت گرفت. این حمله‌های تروریستی به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی ازجمله کودکان و زنان منجر شد.

گروه داعش فقط حمله به خودرو مسافربری هزاره‌ها و مسجد سه دکان مزارشریف را به عهده گرفت و تاکنون مشخص نیست که بقیه حوادث کار کدام گروه بوده است.

این در حالی است که طالبان ادعا می‌کنند داعش در افغانستان قدرت چندانی ندارد و دیگر گروه‌های تروریستی نیز در این کشور فعال نیستند. سازمان‌های جهانی و دولت‌ها نیز به توییت‌ها و بیانیه‌های کوتاهی برای محکوم کردن این حمله‌ها اکتفا کردند و هیچ تغییر خاصی در تصمیم‌گیری‌های جامعه جهانی در مورد افغانستان دیده نشد. اما تحلیلگران معتقدند که موضوع افغانستان تحت الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته است.