گزارشگران بدون مرز: «رژیم ایران زندانیان بیمار را به کشتن می‌دهد»

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۷۴ قرار دارد

سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرد جمهوری اسلامی می‌خواهد زندانیان را با «سرکوب» و «تبعید» تنبیه کند و زندانیان بیمار را به کشتن دهد‌ـ BERTRAND GUAY / AFP

سازمان گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از وضعیت نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، علیرضا ثقفی و رضا خندان مهابادی از سازمان ملل متحد خواست با «اقدام فوری»، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به رعایت «الزام‌های حقوق بین‌المللی ناظر بر رفتار با زندانیان وادار کند». رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز با بیان اینکه مسئولان قضایی و زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مسئول بی‌چون‌وچرای سلامت و جان زندانیان است از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، درخواست کرد «همه توان خود را به‌ کار گیرد تا به محروم شدن از حق درمان بایسته که نقض حق سلامت زندانیان است و به‌کارگیری رفتارهای غیرانسانی و ظالمانه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران پایان دهد».

او همچنین تاکید کرد که رفتارهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با روزنامه‌نگاران زندانی «‌با میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی که جمهوری اسلامی آن را امضا کرده، ناسازگار است». سازمان گزارشگران بدون مرز در این نامه وضعیت عالیه‌ مطلب‌زاده و نرگس محمدی را یادآور شد و نوشت که این دو نفر روز ۲۳ فروردین با یورش ماموران امنیتی به منزل بازداشت شدند در حالی‌ که خود با پایان مرخصی درمانی آماده بازگشت به زندان بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان گزارشگران بدون مرز محرومیت نرگس محمدی از دسترسی به دارو با وجود عمل جراحی قلب و آزار عالیه مطلب‌زاده را از مصادیق آزار زندانیان خواند و تاکید کرد رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد زندانیان را با «سرکوب» و «تبعید» تنبیه کند و زندانیان بیمار را به کشتن دهد. در ادامه این نامه، به وضعیت علیرضا ثقفی، روزنامه‌نگار و مدیر نشریه‌های توقیف‌شده «راه‌ آینده» و «نقد نو» که در پی عارضه قلبی و فشارخون بالا به بیمارستانی در کرج منتقل شد و پس از آزمایش دوباره او را به زندان کچویی بازگرداندند، اشاره شده است.

علیرضا ثقفی ۱۴ اسفند همراه برخی دیگر از فعالان مدنی در مراسم یادبود صمد شعبانی، نویسنده و منتقد بازداشت شد. او در شهریور ۱۳۹۸ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود. این نویسنده و روزنامه‌نگار ۶۹ ساله به گفته نزدیکانش از «عوارض کهنسالی، خستگی، وضعیت تغذیه نامناسب در زندان و فشارخون بالا رنج می‌برد». گزارشگران بدون مرز درباره وضعیت رضا خندان مهابادی، نویسنده و روزنامه‌نگار ۶۰ ساله، نیز هشدار داد که پس از ابتلا به کرونا و وخامت حال به بیمارستان منتقل شد، اما ماموران حکومت روز ۱۶ فروردین او را مجبور کردند به زندان بازگردد در حالی‌ که همچنان بیمار است و نارسایی تنفسی دارد.

گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل متحد خواست تحقیق برای روشن شدن علت مرگ بکتاش آبتین، شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار زندانی را نیز در دستور کار قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۱ گزارشگران بدون مرز از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۷۴ قرار دارد. پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل نیز در یک گزارش تحقیقی با عنوان «در اتاق انتظار مرگ؛ مرگ‌های در پی محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران» اعلام کرده بود مقام‌های مسئول در زندان‌های ایران با محروم کردن عمدی زندانیان بیمار از مراقبت‌های پزشکی و امتناع از تحقیق و پاسخگویی در مورد مرگ این افراد در زندان، به طرز تکان‌دهنده‌ای حق زندگی افراد را نقض می‌کنند. بر اساس این گزارش، ۶۴ نفر از ۹۶ زندانی‌ که عفو بین‌الملل گزارش‌های مربوط به آن‌ها را بررسی کرده است، در داخل زندان جان باخته‌اند.