قالیباف: گروه‌های مقاومت باید هزینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بالا ببرند

در ادامه سخنان تهدیدآمیز علی خامنه‌ای، سپاه و مسئولان جمهوری اسلامی هم اسرائیل را تهدید کردند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پنجشنبه هشتم اردیبهشت در دیدار با خلیل الحیه عضو ارشد سازمان حماس گفت: «گروه‌های مقاومت و جهان اسلام باید هزینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بالا ببرند و انسجام گروه‌های فلسطینی قطعاً در موفقیت و پیروزی بسیار موثر است.»

از زمان انعقاد پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی و مسلمان با اسرائیل، حکومت ایران بارها از این موضوع انتقاد کرده است. 

به گزارش تسنیم، قالیباف در حالی که اقدامات تروریستی سازمان حماس را «مجاهدت و مقاومت» خواند، افزود: مسائل حقوق بین‌الملل و کارهای سیاسی و فرهنگی پس از مجاهدت باید دنبال شود.

حماس مخفف نام «حرکت مقاومت اسلامی» است. این سازمان قصد نابودی اسرائیل را دارد و به همین دلیل بسیاری از کشورها آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

روز سه‌شنبه، علی خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی ضمن انتقاد از برقراری ارتباط بین کشورهای اسلامی با اسرائیل گفته بود: دولت‌های اسلامی تصور می‌کنند، راه کمک به فلسطین، برقراری ارتباط با اسرائیل است، در حالی‌که این، اشتباه بزرگ است.

او در ادامه با اشاره به پیمان صلحی که بین انور سادات، رئیس‌جمهوری اسبق مصر با اسرائیل بسته شد، آن را بی‌ثمر خواند و افزود: مگر برقراری ارتباط مصر با اسرائیل باعث کاهش جنایات و هتک حرمت مسجدالاقصی شد که اکنون برخی دولت‌های اسلامی می‌خواهند همان اشتباه انورسادات را تکرار کنند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی دو سال پیش نیز عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل را خیانت به جهان اسلام خوانده بود.

در ادامه سخنان علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکرار مواضع رهبر جمهوری اسلامی، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل را که «تکرار خطای بزرگ تاریخی انور سادات» خواند و مدعی شد: اسرائیل با پیگیری عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی سعی دارد آرمان قدس را در هاله‌ای از غفلت و فراموشی قرار دهد.

پذیرش اسرائیل به‌عنوان یک عضو رسمی سازمان ملل از سوی کشورهای اسلامی دوران پر فراز و نشیبی داشته است. نخستین کشور اسلامی که این اقدام را انجام داد مصر بود.

در تاریخ ۹ نوامبر ۱۹۷۷، انور سادات رئیس‌جمهوری اسبق مصر، به اسرائیل سفر کرد و در پارلمان این کشور پیرامون حقوق مشروع مردم فلسطین، سخنرانی کرد. او در این سفر، به جنگ دو طرف پایان داد و بین دو کشور پیمان صلح منعقد کرد.

حدود چهار دهه بعد، کشورهای بحرین و امارات متحده عربی با میانجیگری ایالات متحده روابط خود را با اسرائیل عادی کردند. از آن زمان مراکش، سودان و چند کشور دیگر نیز ارتباط خود با اسرائیل را برقرار کرده و به خصومت‌ها پایان دادند. گفته می‌شود چندین کشور دیگر از جمله قطر و عمان که هم‌اکنون نیز با اسرائیل روابط غیررسمی دارند، ممکن است به‌صف کشورهای پیشین بپیوندند.

از آن زمان ایران بارها نسبت به این روند ابراز نگرانی کرده و کشورهای اسلامی را که به اسرائیل دست دوستی داده‌اند، تهدید کرده است. در واقع ایران سعی دارد با استفاده از گروه های نیابتی، منافع اسرائیل و کشورهای دوست این کشور را هدف قرار دهد.

در همین راستا، روز دهم فروردین، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران به کشور‌های منطقه نسبت به برقراری و گسترش رابطه با اسرائیل هشدار داد و گفت از نظر جمهوری اسلامی چنین روابطی «غیر قابل‌قبول» است.