علی شمخانی در دیدار با رئیس پارلمان عراق، اسرائیل و آمریکا را تهدید کرد

شمخانی: جمهوری اسلامی به اقدامات اسرائیل و آمریکا واکنش سریع و قاطعانه نشان می‌دهد

بیش از ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی با بمب‌های کنار جاده‌ای سپاه قدس کشته شده‌اند -- ATTA KENARE / AFP

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنتیت ملی، روز چهارشنبه هفت اردیبهشت در دیدار با محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق، گفت:«جمهوری اسلامی ایران، با اتخاد رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.»

او بدون اشاره به اقدامی مشخص گفت برخی اقداماتی صورت گرفته در خاک عراق در تضاد با منافع جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری نور نیوز، شمخانی همچنین، با اشاره به کشمکش‌های سیاسی جاری در عراق، قانون اساسی این کشور را مبنایی مناسب به منظور حل اختلاف‌های میان گروه‌های سیاسی دانست و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های خود برای «تحقق خواست و اراده مردم عراق» استفاده می‌کند.

پس از برگزاری انتخابات مجلس عراق در اکتبر سال گذشته میلادی، که منجر به شکست احزاب نزدیک به حکومت ایران شد، نیروهای سیاسی نتوانسته‌اند دولت جدید این کشور را تشکیل دهند. در شش ماه گذشته، برخی مقام‌های عراقی و ناظران سیاسی در تحلیل اختلاف‌های سیاسی اخیر در عراق بر نقش نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، روز ۹ آوریل ۲۰۲۲ در این زمینه گفت:«بحران سیاسی جاری می‌تواند کشور را به مسیر پر پیچ و خمی بیندازد که به باخت همه منجر شود.»

اظهارات شمخانی در زمینه تهدید عراق به دلیل آنچه او آن را فعالیت اسرائیل و آمریکا در این کشور خواند، در حالی انجام می‌گیرد که مجلس عراق خواهان توضیح دولت این کشور در باره حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران به اربیل شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اسفند ماه ۱۴۰۰ دوازده موشک به خاک اربیل شلیک کرد و سپس مسئولیت آن را به‌صورت رسمی بر عهده گرفت. روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار بیانیه­ای مدعی شد که حملات صورت گرفته به تلافی «جنایات اخیر اسرائیل» بوده­اند و نیروهای این سازمان نظامی به وسیله موشک­های نقطه­زن «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست­ها» را مورد هدف قرار داده­اند. اما مقامات اقلیم کردستان وجود هرگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل در این منطقه را تکذیب کردند.

جمهوری اسلامی ایران، پس از سقوط حکومت صدام حسین، بارها منافع آمریکایی‌ها را در عراق هدف قرار داده‌ است. طبق برآوردهای رسمی دولت ایالات متحده آمریکا، در تمام این سال‌ها بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ارتش آمریکا در اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای کشته شده‌اند که غالب این بمب‌ها به وسیله سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کار گذاشته شده‌اند.

به گزارش نورنیوز، محمد حلبوسی نیز موضع شمخانی را تایید کرد و ضمن اشاره به مواضع ضد اسرائیلی مردم عراق و دولتمردهای این کشور، گفت:«مجلس عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسراییل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری کند.»

وی همچنین در پایان اظهاراتش خواست تا جمهوری اسلامی ایران از نفوذش در میان برخی گروه‌های سیاسی عراق استفاده کند تا «انسجام سیاسی» در عراق شکل بگیرد.