فطریه هم گران شد

فطریه برمبنای قوت غالب برنج ایرانی نفری ۲۲۵ هزار تومان اعلام شد

فطریه امسال برمبنای گندم برای هر نفر، نزدیک به یک ماه یارانه نقدی ـ تسنیم

اگر از روی عمد روزه نگرفتید، باید ۴۵۰ هزار تومان برای کفاره آن بپردازید. این رقمی است که مراجع تقلید آن را برای سال جاری با تورم همسان‌سازی کردند.

گرانی برای ایرانی‌ها، تنها به مواد خوراکی، مسکن و بهداشت محدود نمی‌شود. اعمال مذهبی هم با همان چرتکه‌‌ای محاسبه می‌شود که زندگی مادی مردم را اندازه‌گیری می‌کند.

مراجع تقلید سال گذشته کفاره روزه غیرعمد را ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده بودند. حالا در فاصله یک سال ۱۸۰ هزار تومان به آن اضافه شده، به این معنی که اگر فردی از روی عمد روزه نگرفته باشد، برای هر روز آن باید مبلغ ۴۸۰ هزار تومان بپردازد.

تورم برای روزه‌هایی که با عذر شرعی گرفته نشده، شیب آرام‌تری داشته است. مبلغ کفاره برای هر روز روزه قضا با عذر شرعی از پنج هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به هشت هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

فقها در کنار قیمت‌گذاری کفاره، به رسم هر سال اعداد و ارقامی برای مبلغ فطریه هم اعلام کردند. پرداخت زکات فطره از اعمال واجب در روز عید فطر محسوب می‌شود که آن هم خود را با شیب تورم همسو ساخته است.

خبرگزاری مهر به نقل از دفتر آیت‌الله سیستانی مبلغ فطریه امسال برمبنای قوت غالب گندم را ۴۰ هزار تومان و برای آنهایی که قوت قالب‌شان برنج ایرانی است ۲۲۵ هزار تومان عنوان کرد. این فطریه برای برنج غیر ایرانی هم ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنج از جمله کالاهایی است که در فاصله سال گذشته تاکنون، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اما رقمی که دفتر آیت‌الله سیستانی برای برنج ایرانی در نظر گرفته، از آنچه در بازار عرضه می‌شود هم بیشتر به نظر می‌آید. اخیرا رئیس اتحادیه خواربار اصفهان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، متوسط قیمت برنج ایرانی را حدود ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

دفتر مکارم شیرازی هم برای گندم رقم مشابه ۴۰ هزار تومان را اعلام کرد و از آنهایی که قوت غالب‌شان برنج است خواسته مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای فطریه در نظر بگیرند.

مبلغ زکات فطره در سال گذشته برمبنای گندم ۲۱ هزار تومان بود که امسال نزدیک دو برابر شده است. آنهایی هم که تصمیم به پرداخت زکات فطره برمبنای برنج داشتند، باید نفری در حدود ۷۵ هزار تومان می‌پرداختند.

اعداد و ارقامی که برای فطریه امسال اعلام شده، به این معناست که یک خانواده اگر بخواهد فطریه خود را متناسب با قوت غالب گندم پرداخت کند، به طور تقریبی باید تمام یارانه نقدی یک ماه هر فرد عضو خانواده را کنار بگذارد. اما آنها‌یی که قوت غالب‌شان برنج است، دیگر نه تنها یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی که حتی یارانه‌های معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی هم کفاف پرداخت فطریه آنها را نمی‌کند.

گرانی‌ها حالا دامنه‌اش به زندگی معنوی ایرانی‌ها هم بسط داده شده است. یک خانواده چهار نفره برای پرداخت فطریه خود برمبنای گندم باید حداقل ۱۶۰ هزار تومان بپردازد. این خانواده چهار نفره اگر قرار باشد فطریه را برحسب برنج ایرانی محاسبه کند، باید روز عید فطر ۹۰۰ هزار تومان به عنوان زکات فطره پرداخت کند.

هر سال شورای عالی زکات، روش‌های پرداخت فطریه را اعلام ‌می‌کند و پایگاه‌های مختلفی در مساجد محلی و کمیته‌ امداد جمع‌آوری آن را برعهده می‌گیرند.