اصغر فرهادی داور جشنواره کن شد

کارگردان فیلم سینمایی «قهرمان» در سال گذشته، با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو بود

فیلم سینمایی قهرمان در هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیئت‌داوران را گرفت - John MACDOUGALL / AFP

اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان ایرانی، در هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن یکی از اعضای هیئت‌داوران است. کارگردان فیلم‌های «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «قهرمان» در یک سال گذشته، با حاشیه‌های متعددی از جمله اتهام «کپی‌برداری» از یک مستند در فیلم قهرمان مواجه بود.

دبیرخانه جشنواره کن روز سه‌شنبه، ۲۶ آوریل، رئیس و اعضای هیئت‌داوران این جشنواره را معرفی کرد؛ بر اساس این اطلاعیه، ونسان لندون، هنرپیشه ۶۲ ساله فرانسوی، رئیس هیئت‌داوران است و اصغر فرهادی در کنار دیپیکا پادوکونه از هند، نومی راپاساز از سوئد، یاسمینه ترینکا از ایتالیا، لاج لی از فرانسه، یواخیم تریه از نروژ و جف نیکولز از آمریکا و ربه‌کا هال از بریتانیا، هیئت‌داوران را تشکیل می‌دهند.

پیش‌تر، نشریه سینمایی ورایتی احتمال ریاست اصغر فرهادی در هیئت‌داوران هفتادوپنجمین دوره فستیوال کن را مطرح کرده بود. این خبر با توجه به اینکه اصغر فرهادی با اتهام کپی‌برداری قهرمان از یک فیلم مستند روبه‌رو است، بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. با این حال ورایتی در گزارش خود یادآور شد که ممکن است به همین دلیل نام فرهادی فعلا به عنوان رئیس هیئت‌داوران کن اعلام نشود. حالا با گذشت حدود دو هفته از انتشار این خبر، رئیس و اعضای هیئت‌داوران فستیوال کن معرفی شده‌اند و کارگردان فیلم قهرمان اگرچه رئیس هیئت‌داوران جشنواره کن نیست، همراه هفت نفر دیگر آثار بخش رقابتی جشنواره را داوری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم سینمایی قهرمان، آخرین ساخته اصغر فرهادی که پای کارگردان و نویسنده‌اش را به دادگاه کشاند، نخستین بار در هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیئت‌داوران را گرفت.

آزاده مسیح‌زاده، کارگردان فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» و از شاگردان پیشین اصغر فرهادی، می‌گوید قهرمان بر اساس تحقیقات او ساخته شده اما کارگردان حقوق او را نقض کرده است.

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی، خبر داد که موکلش از آزاده مسیح‌زاده به اتهام تهمت شکایت کرده است. مسیح‌زاده هم گفت که از کارگردان قهرمان به اتهام «سرقت ادبی» شکایت کرده و دادگاه نیز برای اصغر فرهادی «قرار جلب به دادرسی» صادر کرده است. وکیل اصغر فرهادی به‌تازگی گفت که علاوه بر مسیح‌زاده، زندانی شیرازی که قهرمان بر اساس داستان زندگی او ساخته شد هم از فرهادی به اتهام «لطمه زدن به حیثیتش» شکایت کرده و اگرچه دعوی او در دادگاه رد شده، اتهام «سرقت ادبی» همچنان در حال رسیدگی است.

اصغر فرهادی که حالا در مقام داور راهی جشنواره کن می‌شود، در یک سال گذشته با حاشیه‌های دیگری نیز روبه‌رو بوده است. او زمستان ۱۴۰۰ در واکنش به کسانی که به او لقب «فیلمساز حکومتی» داده بودند و نیز خطاب به یک مدیر حکومتی گفت: «خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!»

داوود مرادیان، مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح متعلق به سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر، اصغر فرهادی را فیلمسازی خوانده بود که هم حکومت و هم بیرون از حکومت را دارد. فرهادی در واکنش به این سخنان در بیانیه‌ای نوشت: «چگونه من را فریبکارانه به حکومتی منتسب می‌کنید که رسانه‌های تندرو آن از هیچ تلاشی برای تخریب و حاشیه‌سازی و انگ زدن به من در سال‌‌های قبل فروگذار نکرده‌‌اند؛ حکومتی که نظرم را به‌صراحت درباره مصائبی که همه این سال‌‌ها به وجود آورده گفته‌‌ام. نوشته‌‌ها و گفته‌‌هایم درباره تمام آن‌‌ها موجود است؛ از دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا فاجعه تلخ و نابخشودنی مسافران کشته‌شده هواپیمای اوکراینی، از تبعیض‌‌های ظالمانه بر زنان و دختران تا بردن کشور به مسلخ کرونا.»

بیشتر از فیلم