پوتین: در مذاکرات با اوکراین به پیشرفت‌های جدی رسیده بودیم، اما همه چیز تغییر کرد

گوترش به ولادیمیر پوتین پیشنهاد تشکیل یک گروه سه‌جانبه متشکل از سازمان ملل، روسیه و اوکراین را داد

پوتین در گفتگو با گوترش نیسبت به آینده مذاکره با اوکراین ابراز امیدواری کرد -- NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

روز سه‌شنبه، ۲۶ آوریل ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت مذاکرات میان روسیه و اوکراین به‌صورت آنلاین ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین، که این سخنان را در جریان دیدارش با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بیان داشت، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات نتیجه مثبتی در پی داشته باشد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت در جریان مذاکرات میان اوکراین و روسیه در استانبول، که در روزهای پایانی ماه مارس برگزار می‌شد، گفتگوهای میان دو کشور به «پیشرفت‌هایی جدی» رسیده بود اما، با طرح ادعای دست داشتن نیروهای نظامی روسیه در جنایت‌های شهرک بوچا، ناگهان وضعیت به‌شکل چشمگیری علیه این کشور تغییر کرد.

روز ۵ آوریل ۲۰۲۲، گزارش‌هایی از کشتار غیرنظامی‌ها در بوچا، از شهرک‌های حاشیه کی‌یف، منتشر شد و رهبران کشورهای غربی، روسیه را به دست داشتن در این جنایت متهم کردند. در تصویرهای ثبت شده از بوچا، اجساد پوسیده‌ای دیده می‌شود که با دست و پاهایی بسته به آن‌ها شلیک شده است. رسانه‌ها و مقام‌های دولتی اعلام کردند ۴۱۲ غیرنظامی در این شهر به قتل رسیده‌اند.

روز هفدهم آوریل ۲۰۲۲، ایندیپندنت انگلیسی گزارشی اختصاصی از جنایت‌های صورت گرفته به دست روس‌ها در شمال‌شرقی اوکراین، به خصوص شهر تروستیانس، منتشر کرد که به گفته این رسانه و برخی نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، «مدارک جدیدی در راستای احتمال وقوع جنایت جنگی در منطقه سومی، واقع در شمال شرقی اوکراین، فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه گزارش سی‌ان‌ان، گوترش نیز پیشنهاد تشکیل یک گروه سه جانبه متشکل از سازمان ملل، روسیه و اوکراین را ارائه داد تا با همکاری یکدیگر خروج غیرنظامی‌های اوکراینی از مناطق جنگی را تسهیل کنند.

روز یکشنبه، ۲۴ آوریل ۲۰۲۲، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، درخواست کرد تا وی را در امر خروج غیرنظامی‌ها و مجروحان جنگی شهر بندری ماریوپل کمک کند.

در روزهای گذشته برخی مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که جنگ جاری در اوکراین می‌تواند به گفتگوی مستقیم زلنسکی و پوتین تبدیل شود، در عین‌حال که تاکید کرده‌اند از نظر آن‌ها سرنوشت تهاجم نظامی روسیه از شرق اوکراین عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای به حساب می‌آید.

بیشتر از جهان