امیرعبداللهیان قاچاق سلاح از ایران به روسیه را تکذیب کرد

وزیر خارجه اوکراین در توییتی از گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خبر داد

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین - EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، صحبت کرده و به ارزیابی او موضع ایران، «در برابر جنگ روسیه» است و از «راه‌حل‌ دیپلماتیک» پشتیبانی می‌کند.

وزیر خارجه اوکراین، در بخش دیگری از پیام روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین ماه، خود از همتای ایرانی‌اش به سبب رد ادعای «انتقال تسلیحات نظامی به روسیه» و همچنین اعزام کادرهای پزشکی به این کشور سپاسگزاری کرد.

پیش‌تر روزنامه گاردین، به نقل از منابع نزدیک به «حشدالشعبی»، از گروه‌های شیعه شبه‌نظامی در عراق، نوشته بود که حکومت ایران از طریق چند شرکت ایرانی، تسلیحات نظامی در اختیار روسیه قرار داده است.

بر پایه گزارش گاردین، این تسلیحات ایرانی و عراقی بوده و از طریق بندر انزلی به بندر آستراخان، منتقل شده است. سفارت ایران در لندن هم به طور رسمی گزارش‌ روزنامه بریتانیایی گاردین از «انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه» را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و صادرکنندگان اسلحه و تجهیزات نظامی جهان به شمار می‌رود؛ با این حال از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، گزارش‌های پرشماری از فرسودگی و ناکارآمد تسلیحات و تجهیزات نظامی روسی در جنگ اوکراین منتشر شده است.

ایران از هم‌پیمان‌های اصلی روسیه در بحران‌های منطقه‌ایی، از جمله در سوریه، به شمار می‌رود و در موضع‌گیری‌های رسمی و دیپلماتیک معمولا به طور آشکار از سیاست‌های کرملین حمایت می‌کند.

 دولت ایران، در شمار اندک کشورهایی است که در بحران اخیر اوکراین، حاضر نشد از قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل، در محکومیت حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، حمایت کند.

بیشتر از جهان